tisdag, maj 22, 2007

Okynnesshopping extraordinaire

Kära vänner – tjatet om tempocykeln fortsätter. Men bara för en liten stund till.

Idag gjorde jag nämligen slag i saken. Jag har beställt min första tempocykel! Det var tänkt att ske redan igår, men en något tafatt och försynt försäljare på Cykelcity fördröjde processen en dag.

Jag har botaniserat marknaden. Ordentligt. Sanslöst ordentligt. Jag vet inte hur många timmar jag har spenderat framför datorn surfandes cyklar, ramar och hjul i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien och USA. Jag har läst recensioner och kommentarer. Jag har jämfört priser och gjort exceluträkningar. Jag har gjort nästan allt som står i min makt. Fördelar har vägts mot nackdelar och till slut föll valet ändå på en Columbus Crono på butiken runt hörnet. Fascinerande va? Jag har som sagt dammsugit världen efter tempocyklar, nya som gamla, och kommit fram till att det bästa för mig ligger precis runt hörnet. Någon som behöver tips i efterforskningar - kontakta mig.

Lite om cykeln: Columbus Crono är en förhållandevis billig temporam – för att vara i kolfiber. Jag kör ju Columbus även på min standardracer och är mycket nöjd. Temporamen är fräckt svart och vit som jag visat i tidigare inlägg och har de typiska tempoattributen med smala rör, rak framgaffel och invändig kabeldragning. Det sistnämnda var en anledning till att exempelvis Planet-X prisvärda och kritikerrosade cykel slgos ut i ett ganska tidigt skede. Den är inte lika slimmad som Cervélos P3a, men den kostar också avsevärt mycket mindre.
Komponenterna blev Campagnolo Centaur, med undantag för vevpartiet som jag uppgraderade till Chorus för att få vevarmar i Kolfiber. Styret blev en Visiontech basebar med Profile T2 Cobra aerobars (Kolfiber – oh yeah). Diskhjul – självklart, ”Pro-Lite Padova”. Ännu mer kolfiber..

Leverans är beräknad till början av Juni. Kan knappt bärga mig. Nu ska jag bara bestämma vilka pedaler som gäller. Look Keo Carbon (hm, börjar bli tjatigt) ligger bra till.
På Carlos (klippa på Cykelcity) inrådan skall vevpartiet drevas om till en 54a eller 55a istället för standardutförandets 53a. Varför, jo för att ”annars är det som att köpa en Ferrari och sen strypa motorn” som Carlos så elokvent uttryckte det. I could not agree more.

Cykeln kommer att se ut som på bilden nedan ungefär, fast med andra hjul då. Kalaset gick loss på endast 45 kronor – vilket fynd!



4 kommentarer:

Jonas Sundewall sa...

Vad bra att du också har fått ta del av den där special-rabatten! Visst är det som balsam för själen!?

Jesper Sundewall sa...

jag vet. tur att du berättade det för mig så att min köphysteri kan nå nya oanade höjder!

Anonym sa...

Nöj dig med 53a, annars är risken stor att det blir alldeles för mycket diesel över "Ferrarin" ;)

Jag utgår från att du har en 11a där bak så du kommer nog inte ha några problem med att du tycker att det är för lättrampat...

Cykeln ser trevlig ut, hoppas du blir nöjd med den!

MVH

"En föredetting"

Anonym sa...

Intresserad av att höra hur mycket du fick ge för Cronon och vad du skulle få punga ut med om du valde en Cervélo (med t.ex. Chorusutrustning). Jag har själv gått i samma tankar under våren och valet idag står mellan just dessa två. Imorgon lördag åker jag till Köpenhamn med din ohängde bror och Anette. Det skulle vara underbart om jag kunde få med mig en fräck tempohoj därifrån!