måndag, maj 05, 2008

Tävlingspremiär

Idag är det dags för mig att köra årets första tävling. Det blir ett tempolopp på 10 kilometer i Södra Sandby. Loppet arrangeras av FK Trampen och är en del i allianstävlingarna om åtta tempolopp från maj till augusti.
Här kommer några förslag på varför jag eventuellt inte kommer att köra jättefort:

1. Jag äger ingen tempocykel, utan ska köra på min vanliga linjeram.

2. Inte heller har jag tempodräkt, skoverdrag eller aerodynamisk hjälm.

3. Inga aero-hjul.

4. Jag har korkat nog kört två hårda intervallpass de senaste dagarna, och är därmed lite sliten i benen.

5. De bra ursäkterna för att inte vara snabb är så många att jag inte ens behöver försöka.

Vad talar då för att jag ska kunna göra bra ifrån mig?

1. Bansträckningen har jag kört många gånger och känner till den väl.

2. Vädret är toppen och vinden obefintlig. (med skånska mått, vinden alltså)

3. Jag körde en återhämtningstur i det vackra vädret i morse för att rensa benen lite.

4. Jag startar sist och har därmed de andras tider att gå på. (vaddå, jag får väl uppdateringar under loppet??)

Tja, vi får väl se hur det går. Nu har jag i alla fall skyllt ifrån mig redan i förväg om det skulle gå åt pipan. Kl 19.47 smäller det!

För övrigt så är våren här på allvar i skåne. rapsfälten blommar för fullt och gör att omgivningarna kring cykelvägarna lyser upp och blir vackrare. Synd bara att det luktar så illa. Som tur är så är syrenerna på väg att slå ut, och de luktar minsan gott.

1 kommentar:

Sköna Helena sa...

grymt nära mig var du ju! eller, tja, så där 10 mil från vår sommarstuga. :-) vi hade kunnat forma en anonym groupiegrupp och stå och heja. fast du hade nog mer undrat vad vi är för idioter än blivit peppad att cykla snabbare, hihi.