måndag, maj 12, 2008

Lundaloppet 2008

I lördags sprang jag en tävling som heter Lundaloppet. Distansen var 10km, och jag skulle springa under 50min, men gärna ner mot 45min. Loppet gick två varv på en 5 kilometers bana. Förberedelserna var väl inte de allra bästa när det gäller löpträning. Så värst många kilometer har det inte blivit i vår. Konditionen finns där tack vare cyklingen, men skulle benen hålla för en mil?

Vädret var helt fantastiskt! En bit över 20 grader är till och med i varmaste laget. Friskis och svettis ledde en uppvärmning på Idrottsplatsen en halvtimme innan start. Jag har lite svårt att hänga med på stegkombinationer i vanliga fall, och det blev inte bättre när adrenalinnivåerna började stiga innan tävlingen. Jag gav snart upp och gick för att värma upp lite på egen hand vid sidan av i stället.

Omkring 700 startande trängdes i Lunds stadspark. Det var varmt, svettigt och dammigt. När starten gick så blev det full kalabalik i leden. Jag lyckades hamna bakom två personer som ramlade alldeles i början, och fick stanna båda gångerna. Efter några hundra meter började dock fältet tunnas ur, och jag kunde hitta mitt tempo. Målet var att börja i 4.30 fart och se hur länge det höll. De först tre kilometerna går det svagt uppför hela tiden. Trots detta lyckades jag hålla exakt 4.30 på varje kilometer. Sedan var det bara att släppa på och låta benen snurra ner till varvning. Efter halva loppet hade jag varit ute i ungefär 21.50. Klart över förväntan!

På väg ut på andra varvet stod min lilla hejaklack bestående av Jenny och Birgitta. Det stärkte moralen mer än väntat faktiskt, och jag kunde hålla samma snittider upp för backen som på det första varvet. Puh! Nu började jag bli riktigt sliten, och eftersom att rutinen på löpning är begränsad så upplevde jag att det var svårt att veta hur jag skulle disponera mina krafter på slutet. Möjligtvis hade jag kunnat öka farten lite tidigare och kanske spurtat lite hårdare. Vem vet?

I mål kom jag på den fina tiden 44.01. Lite snöpligt att missa 44 gränsen, men jag är mycket nöjd. Särskilt nöjd är jag med att dispositionen av loppet. Nästan helt jämt kilometer för kilometer på de båda varven.Med lite svalare väder hade det säkert gått något fortare.

2 kommentarer:

Jesper Sundewall sa...

Vad fan, jag trodden den här bloggen handlade om cykel. Besviken...

Jonas Sundewall sa...

Det handlar ju för fan om cyklingens förträfflighet som träningsform, även för att prestera inom andra idrotter. Sluta grina!