måndag, mars 31, 2008

Settimana internazionale di Coppi e Bartali Del 1


De är flera delar det här med cykeltävlingar. Det ena och kanske mest självklara för vissa är tävlingsmomentet i sig, men det är så mycket mer. Det är teambussar och cyklar och hjul i drivor som befinner sig mitt i gatubilden. De bara finns där tillsammans med cyklister som klär om sig under tiden som jag vrålglor och skamlöst fotograferar. Visst har de lagpresentationen och helt plötsligt hänger en cyklist på kravallstaketet brevid dig, men det är ändå teambussarna som jag så förtjust går och smygtittar in i. De är helt enkel proppfulla. På det här sättet är tävlingen en del av vardagslivet och jag älskar den delen (också).
Det finns teamkillar som knackar på varandra och leende ställer upp sig när jag smyger runt med mobilkameran.
...och så finns de de som slänger en bister blick efter en.

Det finns cyklister som snällt ställer sig brevid mig och de som håller sig på lite avstånd.


Det finns bilar som har cyklar på taket med SRAM Red. I bilen fanns visst lite passagerare. Det känns bättre att gå riktigt nära en bil utan passagerare i, men jag hade redan kommit in i foto frenzy den dagen, så att avbryta var inte ett alternativ.


Där fanns jag med eller utan cykel. Italien är som sagt ett land som jag ska tillbringa mer tid i. Så är det bara.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm, att knata runt o kika på alla hojar, hjul o div.reservdelar är kul, oavsett om det är tävling för proffs eller amatörer. Är det i ett stort cykelland som Italien, då är det en upplevelse man inte glömmer. Ännu roligare är det om man har turen att få vara med i ett lag och meka :-)

Anette Kiss sa...

Vara med i ett lag och meka...
Låter kul, men jag ser inte det hända inom den närmsta framtiden. Faktum är att jag skulle tvivla på omdömet hos den som släppte lös mig med verktyg i närheten av en tävlingscykel ;-)

Anonym sa...

Hehe, är det så illa med vårdkunskaperna... Eftersom jag lever i tron att jag har ett bra omdömme, så vill jag att du håller dig borta från din egen hoj- iaf med verktyg ;-)

Anette Kiss sa...

Jag övar på vintercykeln och tittar lystet på sommarcykeln. Jag har faktiskt varit där och skruvat lite på den med.

Annars är ett bra mekställ på gång och då ingår lite kunskap automatiskt va? Ja, just det, Park Tools Big blue book är nyligen inshoppad också. Skulle kunna bli bra det här :-)

Anonym sa...

Så fort du hänger upp cykeln i det egna mekstället, kommer du att känna en våg av kunskap strömma in i kroppen;-). Om du sen kan överföra det i praktiken är ju en annan femma, men det går säkert bra. Boken har jag aldrig läst, har fått lära mig meka den hårda o långa vägen;-). Lycka till med skruvandet!

Anette Kiss sa...

Tack :-)

Så länge det inte är den den hårda, långa och dyra vägen ;-)