måndag, juni 04, 2007

Beslut, beslut

Som cyklist så kan du hamna i beslut där du måste ta en del svåra beslut. Gårdagen var full med en del tuffa sådana. Solen sken och jag kunde leva med dem utan några större besvär.

På morgonen så vet du inte riktigt hur vädret artar sig och då startar dagen med frågan om vilka glas man ska ha i solglasögonen eller om man ska ta knävärmare eller benförlängare. Lika bra avsätta lite extra tid, så att du kan vela lite innan du ger sig iväg.

Sedan träffar du på ditt sällskap och då kommer frågan upp. Ska du hålla sig till den turen som preliminärt bestämdes tidigare eller ska den ändras lite? Detta beslut baseras ofta på vindförhållandena för dagen, vilket osökt leder till en klassiker. Vilket håll ska vi ta för att få så mycket medvind som möjligt?

Fikarelaterade frågor som förr eller senare dyker upp är vilket eller vilka fik man ska stanna på? Det brukar lösa sig utan större problem och nu när det är säsong för caféer är det alltid trevligt att botanisera bland dem. Var hittar man ett café med trevligt utbud, möjlighet att övervaka cyklarna och med gott espressokaffe? När du väl har hittat fiket, så finns det så mycket att välja på. Vad ska du ta egentligen? Cykling är bra i det läget, eftersom det främjar aptiten så kan du alltid peta i sig lite extra. Mycket användbart för den med beslutsångest.

I det här läget vill jag passa på att förmedla Niklas upprop för apelsinbrödet (syns på bilden). Ser ni ett sådant hälsar han att man ska stödköpa dem för att bevara detta klassiska bakverk i sortimentet. Sagt och gjort – Jag hörsammade uppmaningen, men det var inte riktigt i min smak. Däremot är det utmärkt som cykelkost med mycket energi per volym (kompakt liten rackare).

En av mina personliga favoriter är: ”Hur mycket ska vi utöka rundan med?” Allra bäst är det när du inte har något speciellt planerat efter cykelturen, inser att du trots allt är ganska pigg och inte speciellt hungrig. Då kan du kosta på dig att köra lite fel och lite vilse och på så sätt hitta lite nya trevliga cykelvägar (om du har tur).

Ibland är livet bara så bra och då spelar det egentligen ingen roll vilka beslut man tar för det blir ju bra oavsett (det blev nästan 6h cyklingstid). Berättade jag att vi hann med två fik?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att ni fikade två gånger det gillar jag. mums

Anette Kiss sa...

Oh yes! Jag med (en latte och en dubbel espresso).