onsdag, mars 11, 2009

Stockholms klimatzoner

Idag när jag cyklade till jobbet så noterade jag att bara på min beskedliga pendlingssträcka om cirka 6,3 kilometer så verkar man passera ett antal klimatzoner. Först har vi Katarinavägen som verkar vara en helt egen klimatzon. Om snön ligger vit på innergården så vet man ändå att den är trögflytande på Katarinavägen. Idag var det traditionsenlig mudslide med oplogad cykelbana. Jag börjar vänja mig vid att ligga mitt i vägen och bli nedsprutad av bilarna.

Sen kommer man in i stan och där är det alltid vår. Eller i alla fall blir snön aldrig liggande utan tinar på något mystiskt sätt direkt.

På Torsgatan börjar man "klättringen" mot Karolinska Institutet. Skulle gissa att vi talar om en höjdskillnad på en 8-10 meter och här upplever jag att vi går över i något mer trögflytande tillstånd igen. Alltså om vi talar om snökonsistensen.

Väl inne på KI-området råder full vinter. Här är det vintervägar med sand istället för saltvattensörja.

Jag föredrar KI-klimatet. Packad snö är ohyggligt mycket mer förutsägbart än saltsnöslask med förrädiska iskanter. Vad är poängen med en lag som tvingar folk att sätta på vinterdäck på bilen om vinterväglag aldrig tillåts råda inne i stan?

4 kommentarer:

Roadrunner sa...

Lagen kanske finns där för att folk åker eller bor utanför stan ibland? ;-)

Men jag håller med om att salt är ett otyg. Fast inne i city tror jag det kulle vara snömodd ändå, Staden är så pass uppvärmd genom alla som bor tätt inpå varandra.

Men varför skulle vintern komma tillbaks? Mallis den 20:e, längtar!

Anonym sa...

Detta är också ett bra exempel på hur den globala uppvärmning fungerar i det lilla. Det är i princip alltid 2-3 grader varmare i innerstan än i förorten.

Hur tänkte du med vinterdäckslagen? Folk har väl inte bilarna enbart i innerstan? Det händer väl att man tar en sväng utanför tullarna....

Sen håller jag inte med om att saltet är ett otyg ur cyklsynpunkt, i alla fall inte om man vill transportera sig med hedern i behåll kvällstid!

Jesper Sundewall sa...

Jodå, jag är medveten om att folk kör bil utanför staden och inlägget var skrivet med en lätt skämtsam ambition.

Uppvuxen i Norrland som jag är hävdar jag dock att i 9 fall av 10 är packad snö att föredra framför bedräglig saltsnöslask!

Anonym sa...

Du kan inte jämföra norrland med Sotckholm, vi har sällan minusgrader någon längre period så slasket kommer med eller utan salt. Som cyklist utanför stan på kvällstid vill jag ha blöta vägar framför nypistade.....