måndag, mars 09, 2009

Dagens intervaller

Idag testade jag för första gången Chris Hoy-intervallerna.

Började alltså med 20 minuters uppvärmning på ökande motstånd. Sen körde jag fyra maxspurter om cirka 15 sekunder. Till min stora förvåning kom jag inte alls upp i något tryck utan toppade på 800 watt. Jag trodde jag skulle vara starkare än jag är i slutet av ett hårt intervallpass men icket. Intressant iakttagelse.

Nåja, sen följde 5 x 3 minuter med 5 minuters vila. Som ni förstår av vilan så är det hårt hårt hårt som gäller på intervallerna. Eller som Hoy uttrycker det: I slutet av varje intervall skall du vara så slut att du bara skulle orka några sekunder till.

Kan låta enkelt, men ni som prövat vet hur svårt det är att köra sig riktigt riktigt slut. Det är en sak att säga att "jag orkar inte mer" men en helt annan sak att faktiskt inte orka mer.

Jag gjorde så gott jag kunde och första 2-3 kan jag nog säga att jag inte skulle orka mer. Men sen börjar huvudet hänga och i takt med det är det svårt att ta ut sig till max. Det gick dock hyfsat och trots att det endast handlar om 15 minuters riktigt hårt jobb så blev jag duktigt trött.

Tittade faktiskt INTE på wattmätaren idag, bara för att inte stressa upp mig över eventuellt dåliga värden... Idag var det max, och det behövs ingen wattmätare för att se vad det är!

2 kommentarer:

Anonym sa...

På den här typen av intervaller har du verkligen nytta av watt-mätaren så jag skulle nog rekommendera att du tittade på den nästa gång... Målsättningen är väl att hålla så jämn och hög effekt som möjligt? Risken är att man rusar i början av intervallerna och inte orkar hålla tryck hela vägen.

Det tar kanske lite tid att hitta rätt nivå så man får nog prova sig fram. Någonstans mellan 360-380 watt kanske skulle vara värt att prova nästa gång?

Martin

Jesper Sundewall sa...

Du har helt klart en poäng Martin och jag kommer nog också göra så längre fram. Risken är ju också den omvända - att man är för feg i början och sen rusar på slutet för att bli helt död. Och det är ju inte heller idéen.