tisdag, mars 10, 2009

Dagens Intervaller

Klarades av i KI:s spinningsal. Adam hade dagen till ära en ny skiva. Samma låtar fast i ny ordning. Det funkade, mer svårlurad än så är jag inte.

Vi körde vårt nya favoritpass. Alltså 8,7,6,5,4 minuter med två minuters vila inklusive en maxspurt.

Benen kändes ganska bra även om jag aldrig tycker en spinningcykel känns lika bra som den vanliga cykeln. Det där med att man inte kan frihjula är inget trevligt. Även om frihjulandet är högst begränsat under ett träningspass på trainern också.

Veckoplanen, lite sent redogjord för, ser ut som följer:

Måndag: Chris Hoy
Tisdag: Långspinning a la ovan
Onsdag: Tänkt distanspass, men i det här skitvädret kanske byts mot 8x8 eller liknande på trainern (känner att jag vill ha lite fler långa intervaller)
Torsdag: Långspinning a la ovan alt 30 x 30/60 (yes, fler än vanligt)
Fredag: Vakant, har inte bestämt ännu
Lördag/Söndag: Distans 3-4 timmar någon av dagarna. Den andra skall jag sova länge och äta brakfrukost.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Vill du ha fler långa intervaller är du välkommen till Avesta där vi är en samling glada själar som kör sk tröskelintervaller en gång i veckan i lånad spinningsal. Varierar längden mellan 8 och 30 minuter. Total arbetstid mellan 50 och 60 minuter per pass.

Som test under mina viloveckor kör jag 30 minuter kontinuerligt på min "tröskel" och jämför trainerwatten. Går watten uppåt gör jag iaf inte fel.

Har inte börjat med korta intervall ännu. Men 2 - 4 minutare kommer snart.

Det positiva med den fasta utväxlingen på spinningcykeln är att förlorat driv i rundtrampet känns på en gång :)

Kul att se hur olika träningsupplägg som används.

Anders i Avesta

Jesper Sundewall sa...

Tack Anders, men bara att ta sig till Avesta blir en väl lång intervall...

Intervaller på tröskel i 30 minuter låter benhårt, för jag antar att du menar pulströskel och inte watttröskel. Eller vilket du än menar så är det hårt som bara den.

Jag är inte skapt för långvarigt utdraget seglidande tror jag utan lider hellre ännu lite mer fast i kortare perioder åt gången.

Och kontentan av det blir väl att jag borde träna längre intervaller för att bli bättre på just sådana. Fan fan fan.

Anonym sa...

18 mil, 18 mil, 18 mil....

Anonym sa...

behövs inte många watt för att ligga på rulle, sedan knäpper man de där långdistans-i-dåligt-väder-under-vintertid-i-minusgrader tränarna i spurten!

Anonym sa...

vilodag kanske

Anonym sa...

Jesper: Kör intervallträning på pulströskel.

Tester gör jag på trainer med wattmätare hos kompis. Har ingen riktig koll på hur riktiga de watten är men höll 340 W kontinuerligt kring tröskel under 30 minuter sist jag provade. Watten korrelerar hyfsat med laktattester. Är definitivt skapt för långt hårt arbete i platt landskap; gärna i kantvind o lite regn :)

Men det betyder också att jag bör träna på de där korta aphårda intervallen på max för att stärka mina svagheter...

Anders i Avesta

Anonym sa...

Hörrudu anonym, nu får du vara lite konsekvent i dina svar - kommentar tre och fyra går ju lite stick i stäv...

Om det nu inte är samma person... - Anonym i kommentar tre: Kan du inte redogöra för vad du (eller någon av dina adepter) har gjort för resultat med hjälp av din träningsfilosofi?

Martin

Anonym sa...

cykel handlar inte enbart om att ligga på rulle och avgöra i en spurt, i så fall vore sporten stentrist. En komplett cyklist (och det borde alla cyklister sträva emot) är bra på det mesta dvs tempo, backe, spurt men även ha den uthållighet som krävs. Den där typen som bara ligger på rulle och sedan klipper till i spurten får i alla fall inte min respekt!

Martin : du verkar antyda att du vet mycket om cykel med tanke på dina kommentarer! Jag vet att du varit duktig löpare men löpning och cykel är inte samma sak även om det finns likheter. Jämför gärna med att vara sprinter, medeldistans och marathonlöpare i en och samma person så har du en tävlingscyklist i ett nötskal

Anonym sa...

till "behövs inte många watt för att ligga på rulle" : hur gör du om det är ett etapplopp med tempo? Hur gör du om det blir en utbrytning som du ska jaga ikapp alternativt du hamnar i (vilket gud förbjude, vem vill ha med den där parasiten som inte tillför något i en utbrytning=ställa av!). Cykel handlar inte om att ligga på rulle och sprätta till i spurten!

Jesper Sundewall sa...

För mig handlar cykel precis om allt det som beskrivs härovan. Man har en grupp människor, alla bättre och sämre på olika saker, som försöker utnyttja sina komparativa fördelar till max. En del vill suga hjul och spurta och om det kan man tycka vad man vill, men lik förbannat måste det hanteras. En del vill köra snabbt och hårt hela tiden för att sålla agnarna från vetet, och då måste man fixa det.

Därför tycker jag cykel är roligt.

Jämför med skidåkningens masstart där man inte riktigt hittat rätt i denna dynamik ännu. Istället spelar alla Northugs spel. Tänk ett scenario där Södergren rycker och alla bara tittar på Northug och säger "den där får du ta, det är du som är storfavoriten i en spurt". Sen får vi se Norrmännen gå upp och bomba sönder sig en efter en för att hämta in "utbrytningen". När de gjort det, då kommer nästa attack. Pang!

Då skulle masstart på skidor kunna bli riktigt roligt.

Anonym sa...

Anonym: Löpning har jag aldrig sysslat med, däremot har jag varit ganska duktig på cykel som ju är den sporten vi diskuterar... Var nog relativt all-round men inte direkt någon spurtare. Så ja, jag tycker nog att jag kan tillräckligt mycket om cykel för att få lov att "käfta" lite med dig.

En av mina bästa säsonger körde jag som längst ett fyratimmarspass under vinterträningen och träningspassen över tre timmar var lätträknade. Trots det så lyckades jag bra även på de längre loppen det året (jag låg inte bara på hjul...). Hur var det möjligt?

Martin

Anonym sa...

till Martin : vet inget om din kapacitet som cyklist, vet bara att man måste ha en stabil grund att bygga på och det får man inte enbart genom intervaller, så det så!