fredag, mars 06, 2009

Mer om hjul

Träffade D för lunch och fick med mig mina nya klassikerhjul tillbaka till jobbet. Vikt fram/bak blev 590/760 gram. Alltså totalt 1350 gram paret. Hmmm, tror jag kanske berättat detta förut men det tål ändå att sägas igen...

Hur som helst. Gjorde en snabb inventering av hjulparken och hittar följande:

Zipp 303 på Tune-nav (tub)
Pro-Lite Padova (disk) och Vicenza (90mm) tempohjul (tub)
Super competition (lätt lågprofilfälg) med DT-ekrar och Record-nav (tub)
Corima kolfiberhjul på dura ace nav (tub)
Mavic R-SYS (kanttråd)
Mavic Aksium (kanttråd)
Shimano fulhjul (kanttråd)

Vad saknas? Jo kanske ett par lågprofilskolfiber a la Campagnolo Hyperon - men det känns avlägset givet priset. Sen skulle jag gärna byta ut mina R-SYS mot något mer raceiga hjul. När jag får det nya R-SYS framhjulet kommer paret sannolikt bjudas ut till försäljning.

Eller någon som har andra förslag på helt livsnödvändiga hjul?

Konstaterar glatt att jag har en övervikt av tubdäckshjul. Det har nog skett en omedveten glidning mot tubhållet och vips är de dominerande. Så kan det gå.

Inga kommentarer: