söndag, november 04, 2007

Är det dags nu?

Jag kom tillbaka efter att ha provat den. Det blev bara en liten runda. Speedplay, men inga riktiga skor. Det kändes lite som slöseri. Ola och Niklas bara tittade på mig. Niklas log och Ola skakade på huvudet och skrattade högt. En annan besökare i butiken frågade mig om cykeln var såld nu. Jag vet inte hur jag såg ut, men jag vet hur jag kände mig.

Jag var i Roslilde igår hos Michael på Fabin och han visste om att jag ville prova hans Cervélo R3 SL. Jag provade den och jag fastnade. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men när jag accelererade, när jag tryckte på, så svarade cykeln med en gång. Det fanns ingen fördröjning och normalt så har jag väntat in cykeln (det vill säga motorn, det vill säga mig), innan jag har lagt in en tyngre växel, medan jag har fortsatt att mata kraft i pedalerna. Jag har behövt synkronisera min styrka med cykelns fördröjning. Då tycker jag ändå att det är det som är en stor del av det fantastiska med cykling överlag - Det omedelbara gensvaret, som redan har förbättrats enormt i och med mitt hjulbyte. Med Cervélon så var det bara att mata in växel efter växel tillräckligt snabbt, annars hade du inget trampmotstånd kvar. Inser ni vilken känsla det var?
Tidigare var jag av uppfattningen att eftersom jag inte är en så fantastisk cyklist, så behöver jag inte en så fantastisk cykel heller. Det kunde stämma då, men nu är jag av en annan mening. Mina tankebanor rör sig enligt idén att även om jag köper en cykel som jag aldrig kommer att växa i, så kommer det ändå inte att vara ett överköp. För att förtydliga det; Även om jag aldrig kommer att köra skiten ur min nya cykel, så kommer jag att vara värd den. Hur har jag då kommit fram till att jag är värd en såpass bra cykel? Jo, för att det är så viktigt för mig, för att jag brinner så för det och för att jag faktiskt tillbringar så mycket tid i sadeln.

I samband med att jag skulle köpa nya hjul i juli skrev jag det här:

Det är lika bra att köpa ett par riktigt bra hjul med en gång som följer med till nästa cykel (lyssna på den ni – nästa cykel – fast det kommer att dröja ett bra tag till), annars kommer jag bara att ångra mig.”

Vad definitionen på ”ett bra tag” är återstår att se. Jag har inte ångrat hjulköpet och jag är oerhört förtjust i mina Ksyrium ES. Målet är att vara lika nöjd eller mer med inköpet av min nya cykel, när det kommer. Nu när jag ändå har bestämt mig för två stycken cykelresor nästa vår, så är det ju väldigt lockande att ha en ny, bättre cykel till dess.

2 kommentarer:

Stina sa...

Oj vad jag känner igen mig! Och känslan av att köra en riktigt vass cykel. Det finns ingen väg tillbaka. Men samtidigt är det bra att ha kört en "sämre" cykel, för hur ska man annars veta skillnaden?

Anette Kiss sa...

Hej Stina :-D

Jag har provcyklat en del andra cyklar också. Bland annat Jonas Argon18 Gallium och i Italien, Kluckens Scott Addict med zipphjul.

Väldigt bra cyklar båda två och jag vet att jag bara strålade efter de provturerna också. Efter att ha testat en riktigt bra cykel har jag så mycket energi att jag inte kan vara stilla, men det var något alldeles speciellt med Cervélon som gjorde att jag kände mig så hemma på den.

Vi får se vart det här leder helt enkelt...