onsdag, november 07, 2007

Annonser - dags att bitcha lite

Alltså jag förstår att det lätt blir fel när man skriver annonser, mycket att tänka på. Men just därför skall man väl ändå vara extra extra petig med att få detaljerna rätt - eller? En snabb genomgång av några populära forum visar att så inte är fallet. Ta denna tilll exempel

Gigant TCR tempocykel med campa chorus och centaur utrustning. Hjul campa Erus.

Ett tränat öga hittar givetvis två omedelbara fel (Giant och Eurus skall det vara såklart), tre om man räknar med särskrivningen.

Någon annan försöker sälja en "Räser" vad det nu är

Sånt kan jag dock ha överseende med, förstår ju vad de menar. Generalfel som folk gör är snarare:

De skriver inte ut vad cykeln väger
De skriver inte ut ramstorlek
De skriver inte ut längd, bredd med mera på exemeplvis vevarmar, styre osv.
De skriver inte ut pris
De skriver inte ut sitt namn

Sen har vi de som underskattar konsumenten. Ta till exempel följande annons på happymtb: Här hävdar säljaren att cykeln är utrustad med chorus/record och att modellen är 2007. Kännare vet ju dock att 2007 kom Campagnolo med Ultra Torque-vevpartiet och att standarden för Chorus och uppåt var vevarmar i kolfiber. Rätta mig om jag har fel - men det där ser inte ut som kolfiber i mina ögon.

Nej - skärpning! säger jag i allmän uppmaning. Mer är bra - man kan aldrig berätta för mycket.

Inga kommentarer: