tisdag, november 06, 2007

Det har regnat och blåst och jag har haft en bra cykeldag

Det började redan igår då jag fick ett mail som väldigt tydligt talade om att avsändaren ville ut och cykla. Det slog rot hos mig och när jag vaknade tidigt på morgonen idag, så insåg jag att jag var pigg och att suget fanns kvar.

Då så, mörkt och motvind. Det gjorde inte så mycket med motvinden, eftersom det inte märks lika tydligt hur sakta det går när det är mörkt. De flesta mötande bilar bländade av till halvljus efter en liten stund, vilket gjorde att jag inte blev helt blind varenda gång jag fick möte. Hade ganska mysigt när jag insåg att det faktiskt regnade och jag hade inte ens märkt det. Bra klädd med andra ord. Regnet bekom mig inte alls.

Hemfärd och medvind. Vintercykeln med den stora svängradien gled utan större ansträngning fram i 40 knyck. Det var värst - Det trodde jag inte att den hade i sig. När den tröga kroppen väl kommer i rörelse och när den slipper svänga, då minsann. Den kändes nästan lite sportig med hur många m/s som helst i ryggen. Svängde vänster och fick vinden i sidan. Jo, det blåste helt klart. Starkt, men jämnt, vilket innebar att det ändå var rätt lätt att parera sidvinden. Fortfarande nöjd med tillvaron.

I övrigt så hade jag bra medvind på de tre längsta raksträckorna, vilket var trevligt. Bilarna som körde om signalerade tydligt med helljus att de var på väg, innan de drog ner till halvljus och hänsynsfullt körde om mig med god marginal. De flesta mötande bilar ändrade till halvljus så fort de la märke till mig och annars var ”handen framför ansiktet gesten” ganska effektiv. Två bilister tyckte att det var en jättebra idé att blända mig med sitt helljus. Alla andra slog om till halvljus, vilket är ett bra facit med tanke på hur många bilar jag mötte. Överlag tycker jag att de pendlare som är ute samtidigt som jag beter sig bra mot mig som cyklist. Idag skötte sig merparten exemplariskt.

Ja, jag längtar också till våren och jag längtar till Italien och jag längtar till varmt väder och mindre cykelkläder och till min sommarcykel, men tills vidare så är faktiskt cyklingen bra ändå, av en eller annan anledning. Kanske för att cykla är nödvändigt.

Inga kommentarer: