fredag, oktober 10, 2008

Pubmedreview: Kadens

Gjorde en pubmedsökning efter artiklar om cyklister och hittade en massa roliga artiklar. Ambitionen är att gå igenom en del av dessa och kortfattat presentera resultaten här:

Den första handlar om kadens och presenterar resultaten från studier under 3-veckorstävlingar; Girot, Touren och Vueltan. Cykling klassificerades i tre kategorier: Bergs-, tempo- och plattcykling. I korthet belägger studien att cyklisterna håller en signifikant högre kadens under tempo- och plattcykling än under bergscykling (89-92 jmf med 72). Pulsen var signifikant högre under bergs- och tempocykling än under plattcykling (157-158 jmf med 124).

Föga förvånande kanske. Men studien, som förvisso har några år på nacken, konstaterar att cyklisternas 90 kadens under platt- och tempocykling är klart högre än det man i laboratorietester kommit fram till är mest ekonomiskt.

Varför började jag inte forska om det här istället!

Full ref hittar ni här

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant! Jag visste faktiskt inte ens att det var så lågt som 70 man funnit vara mest ekonomiskt. Tänkte mig att det var de snabba lirarna som Basso och Armstrong vilka kör på en högre kadens än man är van att se var de mest ekonomiska. Jag känner att jag måste läsa mig till hur man tar reda på det där med "mest ekonomiskt"

Vidare så är det lite intressant att fundera på varför man väljer lägre kadens i bergen. Räcker inte växlarna till eller någon annan enkel förklaring?

Jesper Sundewall sa...

Jag visste det här skulle trigga dig... Jag tror kadensvalet i bergen bara är för att man vill se hård ut när man trycker tunga växlar.

Som Tim Krabbé uttryckte det: Krabbe's 20 was clean as a whistle.... syftandes på att om man var tvungen att växla till 20 bak (vilket var den lättaste växeln) ja då var man helt slut. På 70-talet var man hårdare än hård

Anonym sa...

Ser gärna en studie som innefattar fler än sju cyklister och med en annan design...

Och att man har lägre kadens uppför är inte så svårt att förstå om man har provat själv - tycker själv att man ser mycket hårdare ut om man lyckas köra uppför branta backar med 110 i kadens, men det är jäkligt svårt ;)