fredag, oktober 03, 2008

Dagens bitcheri: träningsuppfostrare

Jag tycker det är en smula fascinerande hur många människor som anser sig veta bäst när det kommer till träning.

När jag läser på olika forum samt även en del kommentarer på mina inlägg här på bloggen blir jag förvånad över den mästrande attityden en del skribenter har. Det är inte ovanligt att inlägg där någon berättar hur de tränar bemöts med gliringar och påhopp om att personen i fråga tränar "fel".

Exempel på kommentarer:

"Man blir inte bra på att cykla av att träna i gym"
"Spinning är inte lika bra som att sitta på trainer"
"Du blir inte bättre på att cykla genom att träna löpning"

Och så vidare...

Man blir så trött. Jag försöker (ibland fallerar jag) att lyssna och lära av hur andra tränar. Jag har mina idéer och efter mångårigt idrottande i olika sporter har jag lärt mig en del om hur min kropp fungerar. Vilken typ av träning jag svarar bra på, vad jag är bra respektive mindre bra på. Detta sagt är jag på intet sätt fullärd och lär mig gärna mer. Särskilt om cykelträning där jag fortfarande är novis.

"Det finns många vägar till Rom men jag kan bara en" sa en person som jag lyssnar extra mycket på när det kommer till träning. Precis så är det. Jag kan också bara en väg och jag navigerar om allteftersom jag går framåt.

Så jag lyssnar och diskuterar gärna - men sluta gnäll för fan.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Någon träning är bättre än ingen träning...

Jörgen sa...

Hej

Jag instämmer helt och fullt i vad du skriver. Blir också trött på att få kritik på hur man tränar. Det är klart det går att göra bättre, det gör det alltid, men det finns så många randvillkor som gör att man måste anpassa träningen till det som man tror är optimalt (eller överhuvudtaget genomförbart) för en själv.

Anonym sa...

Det är ju trist om konstruktiv kritik och råd om träning uppfattas som gnäll. För att man ska kunna ha en givande diskussion om träning måste man väl ha något att utgå ifrån? Jag har cyklat på elitnivå i många år och oavsett vilka träningsmetoder man använder sig av är grundbultarna:

1. Att man tränar
2. Att man har kontinuitet i sin träning
3. Att man tror på sina träningsmetoder!

Martin

Jesper Sundewall sa...

Martin - jag håller med dig. Men det är ju precis konstruktiv kritik som man ofta inte får. Jag menar att istället för att säga "du gör fel" kan man säga "jag gör så här, och det tycker jag är bra av den här, den här och den här anledningen".

Jag tycker det blir så mycket trevligare då.

Anonym sa...

Även om erfarenhet är tungt vägande skulle jag faktiskt ta även deras råd med en viss nypa salt så länge man inte på något sätt kan koppla det till ett evidensbaserat resonemang som ofta hjälper att finna de generella delarna av vad som funkar och inte. Annars blir risken att man får mer av en anekdotisk och individbaserad typ av råd. Visst är det också värdefullt, men jag är helt övertygad om att vägen genom Pärleporten finnes endast genom att utreda orsakssambanden.

Anonym sa...

Självklart har du rätt mo men, rätta mig om jag har fel, det finns ganska lite evidensbaserat material gällande cykelspecifik träning. Därför tycker jag att man kan lyssna på tips från människor med egna erfarenheter. Sedan är det självklart svårt att sålla bland en massa anonyma tips på en blogg...

Martin

Anonym sa...

Äh, det handlar bara om ett val : vill du bli bra cyklist eller vill du inte? Vill du bli bra så går det inte att splittra sig på andra idrotter, så är det bara! Cykla så mycket det går, året runt! Man frågade Eddy Merkx hur han kunde blir så bra och han svar var : jag cyklar mycket (fritt översatt).

Det är vad allt handlar om : ut och cykla mycket så blir du bra förr eller senare men räkna med ett antal år innan det händer något radikalt.

Jesper Sundewall sa...

Anonym: Ja, så tänkte man ju på 60- och 70-talet. Cross training var även under min sim(karriär) också ganska ovanligt. När sen Anna-Karin Kammerling kom och slog världsrekord på 50 fjäril och förklarade att hon blivit bättre genom att simma mindre så började helt plötsligt alla prata om det fina med alternativ träning.

Fredrik Ericsson i team cykelcity tränar ju tydligen efter devisen "hur lite måste jag träna för att bli bäst". Han gillar heller inte distanspass utan han tränar hellre kortare och hårt.

Men visst, Eddy var bra så nog funkade det för honom.

Anonym sa...

mmm och hur lite (eller mycket) är : "hur lite måste jag träna för att bli bäst"? Om du jämför med dig själv? Jag säger inte att det är ett måste att träna cykel mycket men om du vill slå de flesta i din klass t ex på tempo så finns det inga genvägar (via andra sporter) till toppen (obs nu pratar vi din klass)!

Jesper Sundewall sa...

Jo, det är ju precis vad du säger. Att man måste träna cykel mycket för att bli bra på cykel. Det tror jag också. Men jag tror att andra träningsformer i kombination kan göra mig ännu bättre. Kalla det genväg om du vill. Jag är inte heller så naiv att jag tror att en hårdsatsning på innebandy gör att jag tvålar dit ex. Lintala på ett tremilstempo.

Och angående Fredrik Ericsson så menar jag bara att han inte verkar tro att den som tränar mest (i antal timmar räknat) också blir bäst. Jag håller med honom.

Anonym sa...

Jag trodde också att andra sporter var en genväg till framgång i cykelsporten tills jag av olika skäl (tids inte minst) koncentrerade mig på cykel och iom detta har resultaten börjat komma. Jag tror att du har fel om du tror att det finns några genvägar!

Jesper Sundewall sa...

Men orka borka.

Jag tror inte på genvägar.

Jag kan inte vara tydligare än så här.

Anonym sa...

borka...

Det är ju inte bara Fredrik Ericsson som crosstränar, det gör många i världseliten inte minst en hel del svenskar, Ljunken mfl.

Det som är roligt är att ett land som Italien, där man verkligen är "cyklist" om man är cyklist hittar flera crosstränare bland proffsen. Italienare som mer än gärna tar skidorna för en puls höjare när snön ligger på alptopparna.

Det är kanske det som är själva poängen. Pulshöjare!

Utan hjärta och lungor som transporterar syresatt blod till dina vackra cykelben så kan man vara 5000 mil/år cyklist oxh ändå bli avhängd i Skeer!

Så det så; )

Lite mera ödmjuk så skulle man ju vara bäst!

/Budcyklisten...
som cyklar måååånga mil per år

Jesper Sundewall sa...

Precis budet. Men anonym får träna på bäst han/hon vill så kan vi andra knäppisar fortsätta leta våra genvägar via hopprep, jitterbugg och tyngdlyftning.

Ses i skeer.

Anonym sa...

Var lite försiktiga med att lägga för mycket vikt vid att en del proffs kör lite alternativ träning. I de allra flesta fall handlar det om att man vill få lite mental vila från cykelträningen som är mycket målinriktad och specifik när det är säsong (och långt innan säsong dessutom).

Innan man börjar jämföra sig med heltidscyklisterna bör man tänka på att det inte finns någon professionell cyklist som underskrider 3000 mil på cykel om året oavsett om de springer eller åker lite skidor på hösten. Bara en liten tanke...

Martin