torsdag, oktober 16, 2008

Hot

Cyklade hem igår vid 21-tiden. Jag är flyttagen så jag hade stor ryggsäck på ryggen och tung påse på styret. Fan vad glassigt det är att flytta på en apdyr kolfiberspringare.

Men hursomhelst. På väg uppför en backe ser jag fet man på övergångsstället. Saktar in för jag vill ogärna stanna med all packning. Han hinner - om han vill - men jag ser hur han tittar surt på mig och masar sig över. Jag saktar in ännu mer och när han passerat mitten smiter jag sakta förbi bakom honom. Jag hör hur han mumlar "mummel mummel mummel" men förstår inte först vad han säger. Jag är för fokuserad på all min packning och att inte välta när jag nått knappt styrfart (pga fetgubben).

Så jag cyklar vidare men efter några sekunder inser jag vad han sa. Nämligen:

"kör du på mig slår jag ihäl dig"

Alltså folk har verkligen inget vett eller hyfs. Vad säger han när han kommer hem och frugan frågar hur promenaden var?

Jodå, bara fint gumman, köpte aftonbladet, matade duvorna och hotade en person till livet. Riktigt trevligt faktiskt.

Visst, bla bla bla, han har säkert träffat på någon knäpp cyklist som nästan cyklat över honom i full fart. Eller så är han bara helt sjuk i huvudet. Men ändå - get a fucking grip - man kan inte bete sig hursomhelst.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Där gäller det att köra ihjäl honom först så han inte slår ihjäl dig! :-)
Sorgligt fall... Stockholms-fenomen eller bara mänsklighetens baksida i allmänhet?

Anonym sa...

vad är det för stad vi bor i. Härom dagen viskade en cyklist som cyklade mot rött ljus i mitt öra; Mitt i vägen kärringjävel

Anonym sa...

Ja, här går man på ett helt vanligt övergångställe och så kommer nån krullhårig löventattare och ska balansera sin cykel just bakom mig. Klart att jag muttrar fram ett hot.

Jesper Sundewall sa...

Jag vet inte vad det beror på att folk tycker sig har rätt att uttrycka sig precis hur som helst nuförtiden. Kanske är folk så ovana vid adrenalin att de blir helt uppspelta i trafiken? Vi får se till att ha lite mer regelbundna trafikkaos så kanske folk vänjer sig...

Sen tror jag MO börjar bli kaxig bara för att Skellefte ligg trea i Elitserien eller? Hockey är ingen riktig sport - även om den ger feta lår.