måndag, oktober 06, 2008

Förbränning

Jag är ju amatörfysiolog på fritiden. Det kommer nog av att jag arbetar på ett medicinskt universitet. För ett tag sedan diskuterade jag och mina cykelfränder det här med kalorier. Jag undrade högljutt hur man mäter energiinnehåll i mat och la halvt allvarligt fram tesen att man nog eldar upp den och kollar.

I senaste numret av medicinsk vetenskap fick jag bekräftat att det är precis vad man gör. Man förbränner den i en så kallad "bombkalorimeter". Sicket attans coolt namn. Jag har gjort lite sökningar på internet för att hitta en bild utan framgång. Något säger mig dock att MO kan hitta en på ett kick.

Energiinnehållet som sen anges på matförpackningar är baserat på en beräkning av hur stor del av energiinnehållet som människokroppen kan tillgodogöra sig. Professor Rössner, som uttalar sig i frågan, berättar att det är lite besvärligt att man ibland måste mäta om, detta eftersom livsmedel utvecklas. Till exempel kommer ständigt nya varianter av sädesslag, och dessa har ibland ett annat energiinnehåll.

Så var det med det. Frågor på det?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för förtroendet. Den här var ju inte ens svår dock, bättre kan du utmana en professionell Googlare

http://en.wikipedia.org/wiki/Calorimeter

Som jag har förstått det är emellertid detta fiffiga verktyg inte det enda man brukar använda. Nedfrysning och malning följt av diverse punktanalyser för respektive makronutrient är poppis. Fråga dock gärna inte exakt vad man gör, för kemi har aldrig varit min forté. Kalorier dock, de är jag bra på att få i mig.

Roadrunner sa...

Klart det finns en följdfråga, vart får man tag i en sån?

Jesper Sundewall sa...

Sant sant, jag skall kolla i källaren här på KI om vi kan hitta någon du kan få köpa för vrakpris. Jag menar, de kan ju inte vara dyrare än en soda streamer.