torsdag, maj 07, 2009

Skandisloppet

Arrangera cykeltävlingar verkar svårt.

Jag har hört, och sett, att Uppsala arrangerar fina cykeltävlingar. Alltså när det kommer till själva arrangemanget. Och det är ju trots allt det som är viktigast.

Men om upptakten till arrangemanget är bra så blir det också mycket roligare. Så här några tips i all välmening

1. Skicka ut inbjudan tidigare. Skall man arrangera ett UCI-sanktionerat 1.2 lopp tycker jag att inbjudan bör komma ut tidigare än en dryg vecka innan sista anmälningsdag.
2. Om ni har en hemsida, lägg ut all, och då menar jag all, nödvändig och användbar information där.
3. Utgå från att folk är idioter (för det är jag) och informera hellre för mycket än för lite. Om det till exempel är så att det krävs papperslicenser för att få starta - varför inte skicka denna information till samtliga cyklister mer än 3 dagar innan start. Särskilt om erfarenheten från förra året var att "det blev totalt kaos med det här".
4. Informera den som anmäler - inte cykelklubben eller förbundet. Om en person skickar en anmälan från en e-postadress kan det vara en god idé att kommunicera ändringar till denna adress och inte till typ "stockholmsdistrikten@scf.se".

Så, nu har jag gnällt av mig. På lördag blir det åka av.

4 kommentarer:

Joachim sa...

Håller med till 100%! Hur svårt kan det vara?? De får verka som avskräckande exempel inför egna arrangemang...

Samma skit med Hofvet och deras minst sagt bristfälliga information kring CykelCity Gran Fondo nu på söndag. Jag har i några veckors tid mailat och frågat om en KARTA över bansträckningen, då jag inte kört loppet förut.
Till slut kommer en TEXT-beskrivning ut på hemsidan. Som gammal orienterare kan jagv äl luska fram någorlunda hur banan går, men så skriver man : "Härifrån följer banan åter tidigare bansträckning till Stora Vika" eller "tidigare års sträckning tillbaka till Tullinge." "Samma nedfart som vanligt används till Tullinge strand." http://www.fredrikshof.se/4502

Lite mer kan man väl begära av ett Gran Fondo arrangerat av Sveriges största klubb??? Arrgh! Uselt Hofvet - bättring!

Anonym sa...

Även om du har varit världmästare på orientering kan du inte ha någon aning på hur en 14 mils bana sträcker sig, åt andra sidan skulle du veta bättre som organiserar motionslopp: Tillstånd från komunen, polisen vägarbete som man inte visste fanns, nylagt asfalt etc, etc...Gran Fondo är nästan en tävling och ingen som vill stanna för asfaltmaskin på väg eller sånt. Organisatorerna har haft det jobbig bakom kuliserna men till slut kommer att gå bra. Om du hänger med CykelCitys elit lag så kan du inte gå vilse.
/Gualberto

Joachim sa...

Gualberto! Allt vore ju så mycket enklare om den förklaringen fanns på hemsidan, då skulle jag fatta läget. Å nu när banan är klar, så vore det ju en enkel grej att få ut en karta, eller hur?
Annars tror jag på grundlig förberedelse för att skapa förutsättningar att lyckas:
http://www.pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=7010&status=True&catname=Toolbox

Särskilt om man ska kunna gå från en som följer, till en som leder! :-)

Anonym sa...

Det var en bra artikel, tack. När vi rekognoscerade banan hade vi en för bra GPS som inte vill vara överens med webbmasters verktyg därför försening.
Gualberto