torsdag, april 05, 2007

Coolast i Klungan

Icke-cyklister säger ju gärna att tajta cykelkläder är ganska töntigt. Att man ser fånig och fjollig ut i färgglada nylontights. Jag har alltid försvarat cykelkläder som ypperligt coolt och cyklister som otroligt häftiga människor.

Idag ifrågasatte jag dock min egen hållning i frågan efter att surfat in på Pro Tours hemsida. På sidan hittar man information om lagen inklusive bilder på samtliga cyklister i laget. Man kan lugnt säga att de har en del att lära om hur man marknadsför cyklister för att nå den breda massan. Några skräckexempel:

Värst av alla är Quick Step. Bettini har förvisso aldrig sett jättehård ut men den här bilden tar priset. Tom Boonen ser ju hårdare än hårdast ut på cykeln, och han kan därför inte heller vara nöjd med hur han marknadsförs på hemsidan.


Vad fotografen tänkte när Fabian Cancellara poserade med plutande läppar kan man också undra. Antagligen "hjälp". Bilden påminner lite om planscherna i flick- och pojkrummen på 80-talet. I proffscyklingstappning.

Fler skräckexempel finnes. Ni bara måste surfa in och kolla själva.


Coolast i klungan är dock given, nämligen vår egen Magnus Bäckstedt. I tidigare blogginlägg delade Simon med sig av bilder från Eneco tour förra året. Redan där kunde man se Bäckstedts coolhetspotential. på Pro Tours hemsida gör han återigen en storartad prestation och vinner överlägset mitt pris för Coolast i Klungan. Tyvärr kan jag inte ladda upp bilden, men du kan själv kolla här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, stylisten før Liquigas har ju insett att cykeleklæder kræver en cykel i omedelbar nærhet. Något som jag trodde var uppenbart før de flesta.