fredag, april 13, 2007

Jag vill ha!

Ok. Jag har något slags uppdämt konsumtionsbehov som jag inte riktigt vet hur jag skall hantera. Planerar att köpa saker i tid och otid. Än så länge har jag inte agerat på mina lustar då jag inte har några pengar. Väntar dock medel inom snar framtid för lite jobb jag har gjort och då vet jag inte hur det kommer sluta. Det finns en uppenbar risk att jag ballar ur totalt.

Det jag dreglar mest över är en tempocykel. "Ååååh" suckar en del av mina kollegor som börjar bli tämligen trötta på mitt cykeltjatande. Ännu värre känns det när jag visar dem en bild av den tänkta cykeln och de utbrister "Men vaddå, det är ju bara en vanlig cykel?". Nej, nej, nej - fel, fel, fel. Det vet ju både ni och jag att det inte är. Det är ju en tempocykel. En cykel som man har när man cyklar tempo. Och tempo är inte det samma som vanlig cykling.

Jag har kollat runt i Sverige och insett att en tempocykel är ganska dyr. Vill jag ha en ny (och det vill jag ju) så får jag räkna med att lägga ut uppemot 20.000 kronor, och då får jag verkligen inget märkvärdigt. Förvisso en kolfiberram, men enklare komponenter och anspråkslösa hjul.

Nu finner det sig dock så lämpligt att jag åker till USA i slutet av maj. I USA kan man köpa cyklar betydligt billigare än i Sverige, särskilt om man köper amerikanskt. Jag har kollat in en Specialized Transition Elite. Den kan bli min för bara lite över 10.000 kronor - rena fyndet. Och en besparing på 7-8000 kronor mot att köpa samma cykel i Sverige. Baksidan är, och den är inte betydelselös, att jag måste finna mig i att den är utrustad med Shimanokomponenter. Nåja, hard times calls for drastic measures och även jag är beredd att kompromissa på mina principer ibland. Men det känns.

Jag diskuterade inköpet med en cykelkompis som glatt stödde idéen om en tempocykel. Han sa något i stil med "Ja, det är klart du skall köpa det, det gör ju säkert 5 kilometer i timmen" varpå jag svarade "Jaså, verkligen?". Då backade han något och utbrast "Ja vad fan, någonting måste det ju göra". Hoppas han har rätt.

En annan kollega sa "Men, skall du vara otrogen mot svarta hingsten?". Såklart ska jag inte det, tänkte bara skaffa ett sto som den kan para sig med.






Min tilltänka nya kompis

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant det där i sista stycket. Jag hade faktiskt en diskussion igår kväll med en annan cykelmupp, där vi kom fram till att alla cyklar inom de närmsta 20 meterna var honor (4 st) och att det var synd att cyklar verkar vara så väldigt sterila.

Klart att du ska köpa dig en ny vän! Om inte för de 5 km/h som du säkert kommer att kapa, så definitivt för det ska bli intressant att följa dig när du försöker ge dig på cykeluppfödning.

Jesper Sundewall sa...

Jag vet. Visst är det spännande. En totalt okänslig person i min närhet hävdade att det skulle resultera i en hel kull trehjulingar...

Anonym sa...

Jag misstänker att jag vet vem det är.

Det finns visst en värld där det där med cykeluppfödning bara inte händer, men just nu så är jag inställd på cyklingens underbara värld och som cykelmupp så vet jag att allt kan hända.

Jag väntar med spänning på vilka kombinationer komponentblandningen kommer att ge. Jag skulle gladeligen ha en bastard bara för att reta alla märkesfanatiker ;-)

You go for it boy! Behöver du mer skäl för att köpa din tempofåle, så är det bara att säga till.