tisdag, april 10, 2007

Form, Bra och Bra Form

Det här med Form och vem som är Bra är intressant.

Jag anser mig själv vara en helt okej cyklist. En hygglig motionär som kan hävda mig bra i motionslopp utan att imponera nämnvärt.

Nu på senare tid när jag varit ute och cyklat med min cykelklubb har jag dock insett att det finns nivåer av bra. När vi diskuterar så är alla bra. Bara olika bra. Det är i intonationen man finner den lilla men ack så viktiga skillnaden.


1. Vi har dem som är ”bra” rätt och slätt. Kort, utan eftertryck och med neutralt röstläge. Det säger inte så mycket utan är mest ett uppmuntrande uttryck för att vi som cyklar gillar varandra och vill vara uppmuntrande. Den här typen av bra är som sagt i princip alla.

2. Sen har vi de som får omdömet ”bra” men med en liten uppgång i tonläge i slutet av ordet ackompanjerat av höjda ögonbryn som uttrycker viss förvåning. Detta har jag tolkat som ett mer uppskattande bra. Kan också tolkas negativt såklart: ”jag trodde inte du var så bra” (för du brukar vara så jävla dålig…).

3. Sist har vi de som får omdömet ”bra” i dovt och utdraget tonläge följt av skakande och nickande huvuden. De är de som är imponerande bra. Som har en slags ikonstatus bland de andra. Som har gjort episka insatser på klubbens träningar och eller till exempel kört Vättern på 7 timmar.


Under försäsongen har jag för första gången i mitt cykelliv avancerat från Bra (1) till Bra (2). Tolkat positivt. Det är kul. Jag tycker också att jag är i bra form. Eller i bättre form än tidigare år vid den här tiden (det där blev krångligt). Kanske inte så konstigt eftersom jag har tränat flitigt sen mitten av februari.

Målet är att hinna med 10 timmar i veckan och jag klarade det sånär i mars då jag slutade på 39 timmar. Skyller missen på sjukdom i mitten av mars som eliminerade några träningsdagar. Till träningstid räknar jag inte cykling till och från jobbet vilket handlar om cirka 15 timmar/månad. Cyklingen till och från jobbet utför jag på min gamla armécykel. Den är ingen lättviktare om man säger så, uppskattar vikten till cirka 20 kilo.

Varje dag får jag därför ett mini-mjölksyrpass när jag släpar ekipaget uppför Slussen-Katarinavägen-Bondegatan. Men det är bra. Om man vill komma i bra form och bli Bra (3).

Inga kommentarer: