söndag, april 08, 2007

Cykelrelaterat bipolärt tillstånd



Idag är en stor dag! Flandern runt körs över ojämna vägar i Belgien, och hela härligheten sänds direkt på Eurosport. Sannolikt med favoritkommentatorn, Roberto Vacchi, på plats i rutan. Roberto som är en självutnämd "cykelidiot"(Aftonbladet 2004). Själv skulle jag vilja påstå att han är en första klassens cykelmupp!


Jag och Simon ska sitta hemma hos mig och mana fram Tom Boonen till sin tredje raka seger i loppet. Som Jesper skrev tidigare så är Tom helt klart en av de coolaste i proffsklungan. Av den anledningen känner jag att det är nödvändigt med en cool bild på mannen i fråga. Visst klär han i regnbågsrandigt!


Nu över till nåt helt annat! Nämligen mitt brandbilsröda fartmonster i carbon! Byggandet har tråkigt nog avstannat på grund av en miss i beställningen av komponenter. Till min stora besvikelse har jag mig själv att skylla. Jag missade helt enkelt att man måste beställa de externa vevlagerhylsorna separat från vevpartiet. Ett vevparti med integrerat vevlager vill jag bara påpeka! Det tycker i alla fall jag låter som att vevlagret ingår!? Uppenbarligen hade jag fel. Nu var det mer än en vecka sedan jag beställde hylsorna och jag har inte hört ett ljud från Bike24 ännu. Det är svårt att komma vidare i monteringen innan vevpartiet är ditsatt. Jag fick helt enkelt gå tilll Cykel City och tröstköpa lite detaljer för att hantera besvikelsen. Det blev två flaskställ avmärket Pro-Lite, i carbon såklart, samt en styrlinda - svart med carbonmönster. Så snyggt det ska bli! Tillsvidare ser min kärlek ut på det här viset.

Att själva monteringen drar ut på tiden ger såklart utrymme för extremt nojjeri! Är ramen för liten? Har jag kapat framgaffeln för mycket? Fel längd på styrtappen? Ska sadeln sitta sådär? Gaaaaah! Ingenting verkar stämma. Allt ser konstigt ut! Fan, fan ,fan.... Ja, ni kanske förstår. Jag har nog mätt alla tänkbara vinklar och avstånd tio gånger utan att det lugnar mig det minsta. Nu får de sista sakerna komma snart så det här lidandet kan få ett slut!

Till sist vill jag bara nämnna att vi (jag och Simon) var ute och körde backträning i torsdags. Ni kan ju själva tänka er vem det var som dominerade passet! Jag bara flög upp för backarna och lämnade simon ensam med sin mjölksyra. Tänk hur det ska gå med en två kilo lättare cykel.

1 kommentar:

Simon Wiberg sa...

Alltså det är inte så konstigt att cykeln ser konstig ut när vevarmen med klingorna sitter på vänstersidan