söndag, april 29, 2007

Angående Tempo

Jonas har som vi kan läsa nedan gjort premiär som tempocyklist. Jag går som bekant och drömmer om en tempocykel för egen del. Ett tidigare inlägg handlade om mina planer att köpa en sådan när jag åker till USA i slutet av maj. Ett besök på Cykelcity tidigare i veckan gav mig dock en tankeställare.

När jag berättade för Carlos på Cykelcity om min plan så skakade han bara på huvudet och frågade: "är du säker på att det är en tempocykel och inte en triathloncykel?". Skamset sa jag att det är nog faktiskt en triathloncykel (vilket jag också fått bekräftat i efterhand).

Carlos förklarade vänligt men bestämt att visst kan jag köpa en billig triathloncykel - men om jag vill kunna cykla riktigt fort. Om jag vill vara med och "kriga". Ja då måste jag ha en rätt utrustad tempocykel. Och det vill jag ju.

Så min tidigare plan om att köpa en cykel för 10.000 kronor har nu förbytts i drömmar om en vacker Columbus med Campa Centaur (med 55/11 maxutväxling) och dischjul (bak), tubdäck etc. för 30 kakor. Ouch. Vet inte vart det slutar. Är för sugen för mitt eget bästa men en inventering av plånboken ger inte alltför glada miner. Någon som har en sponsor med för mycket pengar att avvara månne?

Och på ämnet hur det känns/ska kännas att köra tempo vill jag bara lägga till följande från senaste numret av den eminenta tidningen Cycling Plus.

"It's just you, the bike and the next 50 metres and more pain..."

Inga kommentarer: