onsdag, december 02, 2009

Rutin

Jag tenderar att kalla något jag gör mer än gång för en rutin. Nu har jag kommit in i en ny rutin (vilket jag då alltså gör rätt ofta) och det är att köra bergstempon. Jag har, som jag skrev förra veckan, backar alldeles i närheten. Det är särskilt två stycken, eller fram till km 3 är det en backe men sen delar de på sig och slingrar sig på varsitt håll cirka 500 meter upp på berget, som jag gillar extra mycket.

Idag tog jag den vänstra och pumpade 35 minuter på 87-92%. Det är fascinerande hur "lätt" det känns efter 15-20 minuter. När man får den där känslan att"Oj, nu ligger jag bara på 88%, men gud va skönt". Jagades av några ungar som körde lådbil i samma backe. De försökte springa med mig uppför, men tji fick dem.

Jag försöker under dessa pass hålla pulsen jämn och fin. Det enda som jag pushar lite extra för är att ingen kilometer får ta över sex minuter. Det skall de inte behöva göra, men ibland är benen sega, och kilometer 6 och 7 snittar det nog närmare 10%, så det är inget man gör utan att fokusera. Så därför har jag det enkla målet, om jag mot förmodan skulle få för mig att ta det för lugnt.

Nu skall jag nog dra lite i slangarna och sen slänga mig ner och göra tre gånger så många armhävningar som Öijer.

2 kommentarer:

Alex G sa...

Det är sån träning vi saknar hemma i Svedala. Men jag tror det ger dig ett bättre drag i bena, så kör på! :)

Joachim sa...

...och glöm inte att vila emellanåt.