söndag, december 13, 2009

Lynskey Pro Cross

Snart börjar det. Byggandet av cykeln som gör att mitt cykelstall kan bli mindre snarare än större. Crossramen som gör att Meridan kan pensioneras efter väl utfört vinterarbete. Det ska bli skönt med mer plats för skärmar. Titanramen som är "stiff yet compliant" ska väl också kunna matcha Volan som en andracykel under sommarhalvåret. Det blir en pendlarcykel av rang. Sedan ges möjligheten att ge sig ut i mer terrängbetonad mark. Trots svagheten för slät asfalt och däck som suger sig fast mot underlaget i skarpa kurvor, så ska jag prova att ge mig ut på ställen där man kasar runt på cykeln. Det behövs ju inte så mycket för att jag ska känna mig som Bambi på hal is.


Om jag är nyfiken på att prova ramen? Jo men visst, efter att ha läst bland annat den här recensionen innan jag köpte ramen, finns det en viss förväntan. Okay, jag kommer inte att ha samma komponenter som cykeln som det handlar om, men ändå...

"I knew from the looks of the massive bi-axial ovalized down tube that this thing was going to be stiff. What really surprised me was how smooth it was. From the get go, I was awed by the comfort of the Lynskey's ride. The frame seemed to absorb everything the course threw at it.
[…] The almost complete absence of flex in the top tube and down tube is proof of the superior knowledge that Lynskey possesses when designing and tuning a titanium frame."


Snart kommer alltså en Columbus Vola och en Merida Road vara till salu. Du ser dem nog på blocket framåt vårkanten, men är det någon som vill ha en cykel eller två i gott skick till ett rimligt pris så hör av dig.

Inga kommentarer: