tisdag, juli 28, 2009

Min och andras cykeltur

Satt i bilen på väg hem igår. Körde, korkad som jag är, centralbron. Den byggs om i sommar för er som inte bor i Stockholm så det är nästan alltid långa köer, mycket trafik, och cykling absolut förbjuden.

När jag sitter där i kön så kommer helt plötsligt ett cykelsällskap på 20 personer farande förbi mig. Jag tänker "de ska väl ändå inte..." men jo, det skulle de. De cyklar ut på bron, upp mot Södermalm. Tillsammans med bilarna i den enda fil som är öppen. Jag tappar dem, de rör sig snabbare än jag.

Funderar på hur de skall göra när de kommer till tunneln under Södermalm. Men trafiken lättar så jag behöver inte fundera länge. I tunneln kommer jag ikapp halva gänget som precis är på väg upp vid medborgarplatsen. Det rör sig inte om vana cyklister, några är riktigt trinda.

Centralbron lämpar sig nog synnerligen sämst för cykling. Men det var ett bra försök.

1 kommentar:

Anonym sa...

helt otroligt!!!!!!!!!! va var det för gäng? lvg hojar eller turisthojar? Kan då tyvärr förstå att en del bilister ogillar allt vad cyklister heter!
/
GO