fredag, juli 31, 2009

Löpning

Är i Umeå utan cykel så jag bestämde mig för att träna med lite innebandyspelare. Min bror i Umeå är tränare för ett division-1 lag och jag tänkte att de måste ju ha lite kondis.

Jag blev förvånad.

Vi sprang 7,5 kilometer och det blev en promenadseger. Nu skall sägas att de hade kört en timme innebandy innan, medans jag kom på fräscha ben, men ändå. Jag trodde nog att de som spelar på så förhållandevis hög nivå i en sport som består till stor del av löpning skulle kunna springa fortare.

Jag menar, jag är ingen löpare av rang - det är sedan länge belagt - men kunde ändå relativt lätt springa ifrån dem.

Nåja, man skall inte jämföra för mycket. Olika sporter kräva olika saker. Samtidigt tror jag att många lagsportidrottare (fotboll,innebandy, basket - you name it) skulle vara betjänta av bättre kondis. Det skulle främja återhämtning och hjälpa till att hålla skärpan genom långa och tuffa matcher.

Samtidigt är det såklart svårt att hinna med allt. Det skall tränas innebandy, det skall tränas styrketräning, det skall tränas konditionsträning. Och det skall ju också spelas matcher. Så jag förstår att det är svårt - men det är nog värt att tänka lite på.

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag håller med dig där!