fredag, juli 03, 2009

En cykel på väggen

En cykel som får alldeles för lite uppmärksamhet är min tempocykel. I år har den rastats utomhus tre gånger. I vintras var den en flitig vän när det kördes trainer-intervaller, men nu hänger den mest där på väggen och tittar bedjande på mig.

Inte lär det bli bättre av en flytt till Tajikistan heller. Jag har kommit fram till att jag skall ha med mig 2-3 cyklar i följande prioriteringsordning; MTB (ni hörde rätt), cross och finracer. Tempocykel och pendlarjonne får stanna hemma. Funderade länge på att ta med tempocykeln för att jag under kommande 18 månader skulle träna upp min tempoförmåga. Men efter att ha rekat lite om vägkvalité så ströks den tanken tämligen omgående. Vägarna i Dusjanbe bjuder tydligen inte på optimala förhållanden för diskhjul och Vittoria Crono däck.

Men vad gör det. Kolla på resultatlistan från SM. Både 1an och 2an på SM-tempot är ju erkänt duktiga MTB-åkare. Så nog borde tempoförmågan kunna tränas genom harvande i skogen också. Sen kommer jag hem till Hammarö och tvålar till allihop. Så får det bli.

Klubbkompisen Joachim har lovat förbarma sig över tempohästen under min frånvaro. Känns tryggt.

4 kommentarer:

Niklas sa...

Har du bestämt dig för MTB än då? Jag kan starkt rekommendera Commencal Supernormal, jag fullkomligt älskar min!

Joachim sa...

Ska göra mitt bästa för att den ska luftas så mycket som möjligt! Kanske redan nästa vecka... Tack på förhand för lånet!
(Måste bara skaffa rätt tempodräkt oxå...)

mo sa...

Commencal Schvommensal

Jesper Sundewall sa...

Niklas, blir en beggad. Från MO. I titan. Typ den här

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/MTB%20Titan%2020090628/MTB_Arty_01.jpg

Hållbar, robust och ganska lätt. Och snygg.