måndag, september 07, 2009

Testloppet kört - Huaröd Hors Categorie

Igår körde vi så testrundan. Vi stördes inte direkt av den nylagda vägbeläggningen som vi blivit varnade om. Däremot var det en kortare sträcka med eländig vägbeläggning, som borde åtgärdas. Den sträckan var annars av just det slaget som jag är så förtjust i, slingrande och kuperad. En vacker sträckning också, även om inte alla som tävlar fokuserar så väldigt mycket på att njuta av omgivningarna. Jag menar om man skulle vilja vinna eller så.

Hur som helst, en del korrigeringar av banan blir det och den ska testköras fler gånger. Masstart, vackra omgivningar, bergspris, slutet av sommarsäsongen - loppet har förutsättningar att bli riktigt bra. Sedan gäller bara att få igång en bra organsiation kring det, så att servicen runt omkring sköts smidigt. Fast det är inte för att göra reklam för loppet som jag skriver det här inlägget, utan för att berätta att vi drabbades av anmärkningsvärt många incidenter.

Vad säger ni om det här? En person glömde sina cykelskor och fick lite jobbigare förutsättningar än oss andra, en eker som small, ett bakdäck som havererade, ett bakhjul som verkade slå varje varv (visade sig senare vara en vriden slang). Vi hade faktiskt ingen punktering. Visst gick att åtgärda, annat inte. Kontentan blev att jag som fullföljde hela loppet med en cykel som inte krånglade, blev trea i bergstävlingen. Det hade jag inte förväntat mig. Skulle dessutom bergatröjan vara för liten för vinnaren, så har jag fått ett vagt löfte om att den kan hamna hos mig, välförtjänt eller inte.

Mitt bidrag till incidenterna under dagen, var en sadelväska som lämnade fästet och som sedan aldrig återfanns. Den som hittar en sadelväska i diket med multitool, slang, däckavtagare, ett par Assos skoöverdrag och lite småskrammel i myntform, kan behålla det mesta, men skoöverdragen saknar jag redan.

Ja, just det ja. Det var jag som var först i mål. Det kan bero på att jag var den enda som nappade på erbjudandet om att haka på följebilen, men jag låter det vara osagt. Det var första gången jag pacade med bil och det var riktigt behagligt må jag säga. De andra låg visst bakom mig med tungorna hängde utanför medan jag fjäderlätt surfade bakom en Toyota Avensis. Perfekt eller nästan perfekt. De skulle ha tagit bort nackstödet vid mittensätet, så hade sikten varit ännu bättre. Ja, solen bländade mig ju lite också. Just det, jag var hungrig så jag kunde ha slickat i mig insekterna på billacken... Annars var det bara finfint sista milen.

Inga kommentarer: