onsdag, augusti 01, 2007

Stilfacism

Igår var jag och cyklade med tävlingsgruppen. Träffade en fellow Norrlänning, Mats-Olov från Skellefte. Han raljerade över Löven (Umeås "stolthet" i hockey och ärkerival till de numera mångt framgångsrikare Skellfteå). Vi hann inte ens hälsa innan han också tittade på mig och sa:

"Alltså, jag måste bara säga det här, du har ett problem med dina hjul. Det sitter något på ventilen"

Jamen hej på dig med, vi har knappt träffats och snubben börjar dissa min cykel. Nä då, jag förstod givetvis exakt vad han pratade om. Nämligen mina fina ventilskydd i transparent hårdplast. Jag håller med, det ser inte bra ut, men just därför har jag så svårt att göra mig av med dem. Det är mitt lilla subtila stilbrott. Och det är att lägga märke till det som avslöjar om du är en "riktig" cyklist. Jag ser det som ett test helt enkelt.


Det roligaste i det hela är dock att Mats-Olovs cykel inte heller håller för närmare granskning. Kolla in bilden nedan och notera hur MO (till höger) har en hel hög spacers ovanför styrstammen. Under sadeln gömmer sig också en sadelväska. Ni hör ju. Ingen ordning alls.
Ja, och så har han ju Shimano på hojen också. Herregud.

4 kommentarer:

Simon Wiberg sa...

Alltså, jag har varit på väg flera gånger att kommentera styggelserna på dina ventiler. I sista stund har hejdat mig i rädslan av att du kände till något som jag missat - typ att reglerna ändrats på denna punkt eller nåt.

Jesper Sundewall sa...

Ja ja ja.
Men Simon: Shimano.
PS. Vilka regler skulle ha ändrats. Att UCI kräver ventilskyddsanvändning? Förvisso inte helt otroligt men ändå.

Simon Wiberg sa...

Regler och regler, jag menar typ som att svarta sockar har blivit ok och dyligt.

Anonym sa...

Du ser ju, mitt tvångsmässiga beteende att anmärka på stilbrott är så långt gånget att jag inte kan hålla tillbaka kommentarer om än jag kastar tunga stenar i huset av glas.

Jag kan avslöja att dagens träning inte utsatte min omgivning för sadelväska. Jag fick helt enkelt fylla ryggfickorna, och planen är att jag ska ta tag i det där med kapning.

Det som kommer kvarstå ett tag är väl min DA-grupp då, nen den ska jag ju hånas för. Jag lovar bättring även där, fast det dröjer.