onsdag, augusti 22, 2007

Dyr hobby

Jag var innan helgen ganska nöjd med hur pass billigt Söderhamnsäventyret skulle bli. Boende - helpension 595 kronor. Som hittat. Sen dela på bensinpengar med Kenneth. Skitbra.

Sen var det dags för GP:t. Och som ni kanske förstod av tidigare inlägg gick det inte så bra. En kort redogörelse.

Loppet gick på en superfin varbana runt Flygstaden, det gamla regementsområdet (eller om det nu kallas flygflottilj - jag har ju inte gjort lumpen så vad vet jag). Hur som helst. Bilfria, breda vägar med bra asfalt. Inte var det särskilt kuperat heller.

Ungefär en tredjdel in på varvet kom en svag utförslöpa följt av en svag stigning. Inget märkvärdigt men ändå ett bra ställe att plocka placeringar på. På det 9e eller 10e varvet gick jag därför in för att göra precis det.

Problemet var bara att uppe på krönet trycktes klungan ihop och därmet drogs cyklister ut på kanterna. Eftersom jag höll på att köra om låg jag längst ut till vänster och pressades därför av vägen. Inget oschysst alls, jag har bara min egen iver att skylla på.

Hur som helst så gled jag ner i gruset och fick fetsladd på hela ekipaget. På något sätt lyckades jag hålla mig upprätt och med hjärtat i halsgropen rullade jag jag vidare. Efter den följande kurvan tänkte jag kasta mig in på sista rulle för att försöka komma tillbaks in i loppet - men det är då jag hör ett tydligt "pssssssst" och inom två sekunder är framdäcket platt.

"Var är servicebilen?" hinner jag tänka samtidigt som jag likt en proffscyklist slänger upp en arm i luften för att signalera att jag har tekniska problem. Den finns tydligen inte utan det är egen marsch som gäller. Loppet är förstås kört.

Det känns dock ganska okej när jag traskar in mot mål "jag slog mig i alla fall inte fördärvad". Mindre roligt är det när jag börjar mecka i väntan på att loppet ska köras klart. Det visar sig att fälgen på mitt framhjul har fått en liten men ack så tydlig byngla. Det går inte att sätta dit ett nytt däck och frambromsen kommer inte heller bli glad om jag försöker bromsa med knycklad fälg.

På Cykelcity igår fick jag domen: Man kan inte köpa en lös fälg - och OM man skulle kunna det så skulle den kosta nästan lika mycket som ett nytt hjul. Det sista är intressant eftersom man inte heller kan köpa ETT nytt hjul då de endast säljs i par. Så vad ett hjul kostar vet ingen. Men hädanefter duger mitt Campagnolo Zonda framhjul endast som reservdelshjul.

Efter att ha konstaterat detta med visst vemod och smärta i plånboken gick vi över till att diskutera om jag skulle ha ett par Zipp 404 eller 303 som mina nästa racinghjul. Eller varför inte 434 kombinationen? Det blir så mycket billigare nästa gång jag kör sönder något då...

Ps. Jag har ett skitbra bättre begagnat framhjul till salu om någon är intresserad. Smärre "skönhetsfel" men går perfekt. Uttaget -06 säljes på grund av kras.., nej förlåt bristande intresse.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fälgen heter WH-203ZOS och ett komplett framhjul WH6-ZOCFS enligt Campagnolos reservdelskatalog från 06. Kolla med Racerdepån.

Jesper Sundewall sa...

Ser man på - tack för tipset!

Anonym sa...

Har du nått att köra på till helgen då? Blir det både linje och tempo?

Jesper Sundewall sa...

visst har jag det - tar fulhjulet fram! blir bara linje för mig. you kick ass i seniorklassen tycker jag, ni verkar få motstånd att bita i..