måndag, februari 04, 2008

Tankar om träning

Läste på den eminenta bloggen Veteranklungan ett inlägg om träning. Det handlade om att din prestation är avhänget tre saker: VO2max, Styrka och Arbetsekonomi.

Fick nyligen en kommentar om att mitt VO2max nog är ganska lättränat, och anledningen till det är de många åren jag har bakom mig i simbassängen. Därför tyckte signaturen att jag borde satsa lite mer på styrketräning. Det kan nog ligga en del i det, för är det något man INTE tränar som simmare så är det just benen. Särskilt jag som hade lite av en aversion för bensparksträning. Nej jag ville köra med dolme (ja, det heter så) och paddlar. För då fick man lats, och pecs. Stora.

Men visst, nu är det cykling som gäller och även jag tror att jag har en del att hämta vad gäller styra. Backintervaller har föreslagits, men jag är också ett stort fan av löpning som styrke- OCH VO2 max övning. Har därför kört en hel del löpintervaller i januari och fortsätter med det även här. Försöker få in det 3-4 gånger i veckan utöver cykelträningen. Som till exempel i morse när jag sprang 6x4 minuter på 90-92% med 1 minuts vila. Totalt inklusive uppvärmning och nedvarvning tar ett sådant pass bara 45 minuter och blir därav väldigt tidseffektivt. I eftermiddag väntar intervallpass på cykeln om 1.15 ungefär. Och då blir det lite backintervaller faktiskt.

Mest har jag nog i och för sig att hämta vad gäller arbetsekonomi. Har ju bara kört 8 tävlingslopp hitills i mitt liv och då allt som oftast åkt jojo genom klungan. Det kostar har jag hört. Cykelsmart var det.

Och foton kommer från träning i Zambia, var så säker. Det har bara varit så svajigt väder hitills med massor av regn att jag inte velat ta med mig kameran ut. Nu verkar det dock ha stabiliserat sig lite så snart så.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ditt träningskoncept låter mycket bra. Kul att du delar med dig. Jag tror också att löpning är bra, och faktiskt lite underskattat bland oss cyklister. Jag som tillhör den lite tyngre kategorin cyklister tycker att löpningen nästan har gjort underverk, sedan jag införde det i träningsupplägget förra året.

Take Care
patric

Anonym sa...

Fast arbetsekonomin på cykel förbättras nog inte av löpning... Om man vill bli duktig på cykel bör man på sin höjd träna löpträning okt-nov. Vill man bara bli "generellt" vältränad är det absolut inget fel att löpträna.

Jag skulle rekommendera specifik intervallträning på cykel för att bli en bättre cyklist.

Hälsningar

Martin

Jesper Sundewall sa...

Håller med dig Patric och jag tillhör ju också kategorin tyngre cyklister. Läste att Luca Mara i CC, som är lika lång som mig, väger 9 kilo mindre. Det är inte bara lats och pecs som skiljer tyvärr.

Martin: Löpningen är ju endast ett komplement till cykelträningen och fördelning är minst 80% cykel och 20% löpning. Oftast ännu mindre löpning. Men när jag springer springer jag fort och hårt. För att bli stark som satan.

Anonym sa...

Jesper, du blir möjligtvis "stark som satan" på... löpning ;)

Fungerar det för dig och du trivs med det tycker jag att du ska fortsätta som du gör nu, men jag anser fortfarande att det är cykelträning som gäller om det är cykel man vill bli bra på...

Om du vill prova hårda intervaller så kan jag rekommendera:

3x2 min 50-60 rpm, slutpuls runt 5 slag över "tröskeln" (wattmätare är ju det bästa - men dyrt som f-n)

Och ännu hårdare:

Samma som ovan, men lägg på ytterligare en minut där du ökar med 10rpm. Och då är det nog läge att vila tre minuter mellan varje intervall...

Nog med "tokiga" träningstips från mig - "take them or leave them" ;) Lycka till med träningen!

Hälsningar

Martin