tisdag, februari 26, 2008

Min karriär som labbråtta

I’m back and I’m bad och tyvärr så är det sant i ordets rätta bemärkelse och jag fick veta det när jag provade på en karriär som labbråtta. Laboratoriemiljön som jag befann mig i återfinns hos hedersmuppen Christian Delfin i Löddeköpinge, där han har sin verksamhet Fit For Fight. Lägg märke till den snygga inredningen.I torsdags så fick jag göra en test hos Christian Delfin för att få fram mitt VO2max. Medan laktattestet är mer plågsamt under en längre period, så gick det ganska bra här fram till en viss gräns då jag tog tvärslut. Innan dess var det tungt, men inte plågsamt tungt.

Vi har skrivit tidigare om den nya utrustningen på bloggen. Nu är den inkörd och Christin är redo att gå ut och erbjuda testen antingen på trainer eller på löpband.Det är svårt att i Sverige få tillgång till en sådan här utrustning utanför sjukvården och normalt när du gör konditionstester så får du ett uppskattat värde på VO2max. Här mäter utrustningen din in- och utandningsluft och därmed får du sanningen i svart på vitt eller snarare i form av färglada kurvor och många siffror.

Det hela började med 1000 frågor från min sida samtidigt som Christian kalibrerade utrustningen.Testet ska ta ungefär 8-12 minuter och det är Christians uppgift att se till att välja rätt startmotstånd, så att din kropp får arbeta som det är tänkt under tiden testet pågår. Efter uppvärmningen och vi skulle dra igång konfererade vi lite och jag erkände villigt att jag känner mig rätt så svag för tillfället. Det visade sig att jag hade alldeles rätt för medan vi provade oss fram för att se om munstycket satt som det skulle så insåg jag att det var lite tungt redan från början. Det var bara att justera ner arbetsbelastningen till testet skulle dra igång på riktigt. Så stark är jag för tillfället. Blä. Hur som helst är jag den entusiastiske personen att testa. Jag glömmer bort mellan varven hur jobbigt det är att sitta där och svettas till benen bestämmer sig för att lägga av. Jag tycker helt enkelt att det är roligt att göra de här testen och jag pekar glatt på den ena kurvan efter den andra för att få tolkningshjälp efteråt. Varför beter sig mina kurvor på det där sättet? Är inte det ett väldigt smalt intervall? Kan man se att jag inte har har belastat mig riktigt tungt på en hel del veckor? Sedan kommer vi in på det väsentliga. Hur ska jag göra för att flytta den kurvan mer åt höger och givet mina förutsättningar och mina mål vilket är bäst att angripa först? Ska jag börja med att satsa på det ena eller det andra? Ska jag använda just den övningen till just det här ändåmålet eller ska jag göra något helt annat?

Hur som helst så kan FitForFight erbjuda det här testet från och med nu, även om det inte finns upplagt på hemsidan ännu. Är du nyfiken så rekommenderar jag dig att slå en signal. Om inte annat för att det är så jäkla kul att prata med den här vansinnigt cyklingsintresserade Christian Delfin. Jag skäms inte det minsta för att ställa hur grundläggande frågor som helst (fast det brukar jag ju inte göra å andra sidan).

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du avslöjar inte testvärdet - var det så dåligt ;)

Anette Kiss sa...

Kära anonym om du avslöjar din identitet ska jag fundera på att avslöja mitt testvärde ;-)

För övrigt känner jag mig som en mittimedelmåtta just nu, men jag kan tydligen bli brandman.

Anonym sa...

Häftigt värre! Förstår tillfullo om det lockar. Fast en något oväntad karriärutveckling.

Anette Kiss sa...

Labråtta el brandman när man kan bli sportdirektör... Tål att tänkas på. En av de här titlarna är ju lite coolare än de andra ;)