fredag, februari 01, 2008

På plats i Afrikat

Alltså det är alltid samma sak. Första dagarna längtar jag hem. Det är jobbigt att resa, jag blir trött. Saker skall fixas när jag kommer fram, sover i annan säng och så vidare. Då tänker jag:

Det är fan inge kul att resa. Det är inget kul att göra sin doktorsavhandling i Zambia. Det är bara jobbigt. Jag vill hem.

Typ. Varje gång.

Nu har det gått några dagar och allt känns bättre. Har kommit in i jobbet, men viktigare än så, jag har hunnit cykla en del.

Började med två lugna pass, vis av erfarenheten från i november då jag blev sjuk efter en vansinnesinledning. Idag var det dock dags att testa formen på allvar med ett intervallpass med Rick. Men det blev inget intervallpass för vi körde stenhårt hela tiden. Kommer tillbaka efter 1.45 och har haft en snittpuls på 177 (typ 88% av max). Skulle gissa att tiden över 90% var runt 45-60 minuter. Snacka om att mitt VO2max skjuter i höjden.

Det är sådant som tar. Och ger.

Det regnar här nu och det är ju aldrig optimalt. Det är dock varmt så man (eller iaf jag) fryser inte. Men det blir mycket tid för cykelvård efter varje pass då den där röda leran som rinner ut på vägarna finner sin väg in i varje vrå av ramen.

Och det är en petitess i sammanhanget när jag får cykla i kortbrallor i januari och februari.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ta lite fler lugna pass så du hinner fota också (underförstått och lägga upp på bloggen).

Här är fortsatt regnigt och blåsigt och jag trampar på trainern så sakteliga så där 30 min i taget. Men snart så...

Ta hand om dig. K / A

Anonym sa...

Härlig läsning Jesper, Jag är sjuukt avis på dig!!! Har förstått att du är träningsvillig som få och det låter ju bra att du kombinerar det med lite klokhet och tar det lite lugnt oxå.

Ett litet tips, om jag får komma med det, Ditt Vo2-tak är nog sjukt lätttränat och är förmodligen högre än de flesta i Veteranklungan (och Elitklungan med) men styrkan kanske kunde förbättras något? Gör som Bäckis Bäckstedt, han kör ofta tunga backintervaller för att jobba upp styrkan. Tror stenhårt på det!! Lätttränat(?!) och du kan lätt jämföra dig med föregående pass. kadensen ska vara lååååg, runt 50-60. Helst lite lägre om man orkar.

Jag själv är lite efter i träningen men är fri viruset nu och har kommit igång med några pass, Yes!

Over and out, ta det lugnt!

patric