onsdag, februari 27, 2008

Kabwe

Har varit på resande fot i några dagar igen. Denna gång i Kabwe, 150 kilometer norr om Lusaka. Kabwe tillhör inte officiellt kopparbältet, den mineralrika provins som utgör kärnan i den Zambiska ekonomin, men här finnst fortfarande en del gruvverksamhet.

Vid sidan av det erbjuder också Kabwe underbart slät asfalt, fet vägren och begränsad trafik. Alltså optimala cykelförutsättningar. Tisdag morgon steg jag därför upp aptidigt för att hinna med ett längre pass innan arbetsdagen tog sin början.

När jag steg ut på vägen var det fortfarande beckmörkt. I fjärran kunde jag ana en gryende morgon men för en stund önskade jag mig cykellysen. Jag rullade iväg i maklig takt väl medveten om risken att köra ner i ett hål som på grund av det kraftiga regnandet uppstått till synes helt plötsligt och utan förvarning.

Det var kyligt, men i takt med att morgonen hann ifatt mig värmde det på. Det var sagolikt vackert och jag ville aldrig sluta. Turligt nog hade jag inte mitt första möte förrän klockan 10, för jag var ute i tre timmar.
När jag kom tillbaka var staden förändrad. Det jag lämnade som en spöklik sovstad i mörker, dimma och morgonkyla var nu en pulserande och varm Afrikansk småstad.

Inga kommentarer: