söndag, februari 10, 2008

Bara i Afrika

Vi är ute och cyklar, på väg söderut från Lusaka. 20 kilometer från stan ser vi något som ligger på vägen. Roadkill, alltså typ en överkörd get, hund eller liknande tänker vi alla. Ju närmare vi kommer desto mindre troligt verkar det dock. Det står folk vi sidan av vägen och tittar oroligt.

50 meter innan vi är framme inser vi alla vad det är. Det är en människa. Han är död. Han ligger mitt på vägen. Uppenbart har han blivit påkörd alldeles nyligen, men det finns ingen bil i närheten. Smitning.

Vi icke-zambier reagerar med att titta på varandra och utstöta diverse "fy fan" och liknande. De mer luttrade Zambierna säger "only in Africa" och "that was baaaad".

Mannen är bortom all räddning och det är folk i närheten redan, antagligen hans anhöriga eller vänner, så vi stannar inte. Kommer överens om att rapportera det hela till polisen i nästa stad. Men innan vi kommer dit möter vi polisbilen på väg i motsatt riktning, antagligen hann någon före.

När vi är på väg tillbaka till Lusaka 2 timmar senare är det bara en blodfläck kvar. Jag inser att jag har aldrig sett en död människa förut.

1 kommentar:

Niklas sa...

Fy fan. Fruktansvärt obehagligt kan jag tänka mig. Usch.