söndag, oktober 28, 2007

Hur definierar Roberto Cavalli manliga cyklister?

I fredagens Metrointervju, så avslöjade Roberto Cavalli att han kanske inte alltid är helt konsekvent. Kopplingen till cykling är här att han har designat 2002 års lagkläder för Acqua & Sapone, som jag har nämnt i tidigare inlägg. I intervjun säger han han något som får mig att fundera lite på hur han egentligen ser på manliga cyklister, men innan jag kommer till det så börjar jag helt enkelt med lite funderingar kring det där med cykelkläder.

Förutsatt att vi bejakar alla fördomar som finns om män som är rädda för att inte verka tillräckligt macho, så hittar vi en skön attityd i cykelvärlden, där vi ser män klädda i rosa lite oftare än genomsnittsmannen. Man har insett att färger inte bara består av grundfärger utan att det finns ett oändligt antal nyanser, vilket leder till att det finns ett behov av att döpa färger. Likadant har man insett att mönster också med fördel får namn, så att man lätt direkt förstår vad det är som åsyftas. Pepitarutig säger ju så mycket mer än bara rutig. Inte nog med att man har den här insikten, utan sedan har man dragit det ett varv till. Det är inte tråkiga machonamn på färgerna som militärrelaterade khakigrön, utan man väljer det skira namnet celestegrön. På samma sätt struntar man i tråkiga namn på mönster, som camo utifrån kamoflage (jägar- och militäranknytning), utan väljer istället käcka polka dot som benämning. Wikipedia tycker att det är ett mönster som har anknytning till områdena nedan.

Polka dots are most commonly seen on children's clothing, toys, and furniture, but they appear in a wide array of contexts.”

Jag säger då det, som i Tour de France till exempel, där bergatröjan är ett hett eftersökt objekt.

Kan vi utifrån det här se att manliga cyklister har en trygg kärna, som gör att de inte känner sig tvingade att följa vissa regler för vad män får och inte får ha på sig för kläder? Kan det varit det här som Roberto Cavalli hade i åtanke när han designade Acqua & Sapones dräkt. Inte i ljusa pastellfärger i och för sig, men djärvt djurmönstrat i grafiskt svartvitt med röda detaljer (och utöver det lite gult och blått i form av sponsorlogotyper). Så till saken. I intervjun får Robban en fråga och han svarar på den.

Funkar djurmönster för män?
– Ja, kanske på strumporna. Mina underkläder har djurmönster, haha.


Hur tänkte han då när han designade teamkläderna för A&S? Att manliga cyklister inte är män i den vanliga bemärkelsen? Kan man hitta svaret i citat nedan?

”Jag inser att en vacker kvinna älskar djurmönster, hon vill se ut som en tiger ibland.”

Tycker han att den manliga cyklisten egentligen är en vacker kvinna? Ja, inte vet jag, men han jag är glad oavsett vad han tycker och tänker för det hade inte varit detsamma med en i princip helsvart dräkt med de här strumporna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lite kuriosa för den som önskar fördjupa sin cykelkunskap. Celeste betyder ljusblå eller himmelsk på italienska.
"Det sägs att den Celeste-färgen kom till världen när Edoardo Bianchi skulle träffa Italiens dåvarande drottning Margherita och färgen skulle matcha hennes ögonfärg. Från det mötet fick Edoardo med sig ett certifikat som bevis för sin yrkeskunskap och kvalitet. Efter detta började Bianchi att använda det kungliga husets emblem som sin märkessköld."
(http://www.cykelhistoriska.se/bianchi.htm)

Anette Kiss sa...

Självklart så vill vi fördjupa vår cykelkunskap.

Om man klickar på länken i inlägget vid celestegrön länkas man vidare till ett inlägg där man kan läsa lite mer om färgen, dess historia och myter kring den.