måndag, augusti 06, 2012

Intervallträsket

Har kört en serie intervallpass den senaste tiden. Det har handlat mycket om kilometerintervaller och idag var inget undantag. Det var dags för sista hårda passet innan Löparnas Kväll nu på torsdag. Då ska det springas 10.000 meter på bana och målet är ju under 38 minuter (38.56 i fjol). Jag tycker det borde vara fullt möjligt, men jag känner mig också sjukt osäker på hur svårt det är att sänka sig en minut. Tittar man på det enkla och tydliga så har jag sprungit oändligt mycket mer i år än motsvarande tid i fjol. Jag har också varit stabil på intervalltider under 3.40/km.

Idag sprang jag fyra stycken kilometrarare. Till skillnad från förra gången då jag sprang på bana var det idag grus/asfalt samt ett par backar på slingan. Utvägen var lite lättare än tillbakavägen och tiderna blev

1. 3.34
2. 3.51
3. 3.37
4. 3.51

Jämn och fin fart men ökande trötthet skvallrar om att viss syreskuld uppstod i musklerna. Och visst var det jobbigt. Men jag tänker att bana gör en 10 sek/km och tävling några sekunder till. Och då ska 38 minuter inte vara någon omöjlighet.

Inga kommentarer: