måndag, september 24, 2007

Ändrade livsmönster

Jag har tidigare varit inne på ändrade referensramar och nu kommer en utsvävning om det igen. Alltså, jag kom på häromdagen att jag köper väldigt lite kläder nuförtiden.

I juni köpte jag ett par ruggigt snygga byxor (Munthe plus Simonsen) och sedan... Ingenting! Jo för all del – Det blev en väst, lite strumpor och en keps för ett tag sedan. Behöver jag tillägga att det var klubbkläder, dvs cykelkläder? Det dröjde ända till träningslägret med cykelklubben.se härom veckan, innan jag kom att göra nästa inköp. Återigen ett ruggigt snyggt plagg, en tröja från Maloja, vilket för övrigt är ett märke som nyligen gjort entré i Sverige och ni kan hitta det via importören SWIP.

Vad som krävdes för att jag skulle ta steget fullt ut och handla kläder igen var
- För det första att det fanns ett klädställ där i princip alla plaggen tilltalade mig väldigt mycket (jag kan bli lite försvarslös när jag ser många plagg som jag vill ha och inte vet vilket eller vilka jag ska välja).
- Vi erbjöds väldigt bra priser.
- Kläderna flyttades till mig och jag behövde inte bege mig till en affär. Helt plötsligt fanns den där Malojasamlingen hängandes på en ställning nära mig och såg frestande ut.

Jag kände att jag hamnade i någon slags ”shoppingfrenzy” och ändå köpte jag bara en tröja. Jag kan direkt säga att det faktiskt är cyklingen som huvudsakligen är orsak till att klädinköpen blir alltmer sällsynta. För det första så tillbringar jag mindre tid i affärer. Det finns ju så mycket annat man kan göra (läs cykla). Helger som tidigare kunde ägnas åt en dag på stan med shopping och fikapauser med kompisar går nu istället åt till distanspass med fikapauser med andra, mer cykelintresserade kompisar. För det andra bedömer jag plaggen mer kritiskt, för jag har ju trots allt en del i garderoben redan och då lägger jag hellre pengar på en resa till Frankrike eller Italien än på mer kläder. Det krävs något extra av plaggen för att jag ska orka engagera mig, för att jag ska triggas tillräckligt för ett köp.

Det positiva med det hela är att jag minimerar risken för felköp. De senaste två (icke-cykel) klädköpen är riktigt lyckade och jag är väldigt nöjd med både mina byxor och min tröja, jag har hyfsat med plats i garderoben sedan den senaste utrensningen och jag har en ursäkt som jag brukar dra varje gång jag vill handla något cykelrelaterat. Nya hjul – jamenvisst varför inte? Italienresa, jamen självklart! Något ska jag ju lägga pengarna på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snygg tröja! Men Anette....fickor på framsidan? Vad har man dem till? De skall väl sitta på ryggen eller?

Anette Kiss sa...

Hm, ja, jo, så ska det ju vara, men när jag inte har ett styre framför mig med växlar att sitta och leka med, så är det bra att ha fickor att gömma de spelande fingrarna i. Det är mest för att icke-cyklister inte ska bli nervösa av beteendet och för att fler cyklister inte ska behöva drabbas av samma abstinenssymptom. Omtanke alltså - snyggt förpackad.