onsdag, september 12, 2007

Muppigt miljötänkande - endast vagt relaterat till cykling

Alltså, jag blir så upprörd! Kanske helt utan anledning…men jag tror inte det. Förra veckan beställde jag några pulsklockor av det billigare slaget från bike24. De skall användas för att träna upp mina patienters kondition med tuffa pulsintervaller. Nåväl! Bike24 brukar alltid skicka mina paket med posten så att jag i lugn och ro kan hämta ut de på den lokala ica-affären, efter att den cykelburne brevbäraren konstaterat att det inte går ner i brevlådan. Den här gången hade de dock skickat paketet med DHL. När jag kom hem igår så låg det en lapp i brevlådan där det stod att paketet inte kunde levereras eftersom att ingen var hemma klockan 10.15, och att det ska hämtas av mig på deras central i Malmö.

Varför blir mitt miljösamvete så upprört? Ärligt talat så grundar det sig på två antaganden.

1. Antagligen har DHL kört med lastbil till lund för att ringa på min dörrklocka klockan tio. Bara för att konstatera att jag inte var hemma.

2. Chauffören hade sannolikt med sig ett större antal liknande försändelser, vars mottagare inte heller var hemma mitt på dagen en vardag.

Den valda lösningen måste trots allt vara den sämsta tänkbara. Först får DHL åka fram och tillbaka mellan Malmö och Lund med mitt paket, och nu måste jag sätta mig i bilen och göra samma resa en gång till. Ett kort telefonsamtal hade minskat koldioxidutsläppen för min försändelse med ganska många procent (i alla fall om man, lägligt nog, bortser från att det rimligtvis transporterats på ett miljövidrigt sätt från Tyskland).

När jag tänker efter så är väl klockan säkert tillverkad i Taiwan eller nåt, och sedan växthusgasteleporterad hit i vanlig ordning. Så det kanske är fånigt att låta sig uppröras över en onödig bilresa på ett par mil… Fan, det är svårt att vara miljömedveten!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Fråga: Hur bra är Bike24 att shoppa från? Det finns ett visst vevparti där som lockar...

Stronglight Pulsion CT2 Compact... Mmm 420 lätta gram kolfiberporr.

Jesper Sundewall sa...

Alltså jag har bara beställt därifrån två gånger, men båda gångerna med gott resultat. Jonas fick vänta lite på sina grejer en gång - och det var en högst ouppskattad väntan då det stod en naken ram i vardagsrummet på tok för länge...