torsdag, juni 28, 2007

Jag minns min första racerrunda

Nostalgitripparna fortsätter. Kanske är det något postvätterrundafiakskosysmptom som framkallar gamla minnen. Eller är det gårdagens ihållande regn som spolierade mina cykelplaner som spökar?

Jag har tidigare berättat om när jag köpte min första racer. De som läste kommer ihåg att dess första dag i min ägo krockade med födelsedagsfirande. Jag var kluven över hur jag på ett snyggt sätt skulle låta mina på födelsedagsfika hembjudna gäster förstå att ”nu kan ni inte stanna längre, ni måste gå för jag MÅSTE ut och leka med mina nya cykel”.

Missförstå mig inte. Snälla. Jag gillar mina vänner och deras sällskap. Men just denna dag, den 12 juni 1998, var mina tankar någon annanstans. Framåt tiotiden på kvällen, då tårta avnjutits och cykeln pliktskyldigt beundrats av samtliga fikagäster ursäktade jag mig och gled i mina nyinköpta trikåer. Ulf (våran cykelguru i Umeå) hade tydligt klargjort att sådana noviser som jag och Simon minnsan inte behövde några hängselbyxor, så det var vanliga midjekortisar som gällde.

I Umeå i juni är nätterna oändliga. Och Simon är en nattuggla av sällan skådat slag, så att rulla iväg för cykeltur klockan 22 var inget problem för honom. Vi satte av, ystra och adrenalinstinna. Efter hundra meter trillade jag omkull när jag vid stopp i en korsning glömde klicka ur pedalerna innan jag stannde.

Vi styrde kosan nordväst efter älven, på södra sidan förbi Klabböle. Målet var okänt. Natten var vår allena, gatorna helt tomma. I Sörfors körde vi över till älvens norra sida. Uppemot Kassjö. Där märkte vi att pedalklossarna höll på att lossna, hade inte skruvat fast dem ordenligt. Inga verktyg med, inga extraslangar. Ett mynt fick duga för att dra fast skruvarna så pass att det gick att fortsätta. Vi var glada nybörjare på nattligt äventyr.

Vi fortsatte in på Tavelsjövägen, via Hissjö, tillbaka till stan. När vi rullade in i Umeå, någon gång vid 2-tiden på morgonen, var det så obeskrivligt vackert. Jag minns den känslan än idag. Den där lilla nedförsbacken på väg mot lantbruksgymnasiet i arla morgonsol. Midnattscykling i norrland rekommenderas varmt.

Inga kommentarer: