fredag, juni 08, 2007

Ännu mera kolfiber

Den är här!

Idag när jag cyklade hem från jobbet var jag lite sur. Cykelcity hade inte ringt, trots att de hade lovat att cykeln skulle vara klar på torsdag. Jag tänkte att jag svänger förbi och kollar hur bygget går - det är ju alltid trevligt att hänga i cykelaffärer trots allt.

Men vad händer? Som om de läste mina tankar så ringer de när jag står och väntar vid trafikljusen vid St. Eriksplan. "Hej, är det Jesper? Det är Cykelcity här, vi ville bara berätta att din cykel är klar..". Typ. Hörde bara första orden sen försvann jag in i dimman.

Jag cyklade som i trans uppför slussen, katarinavägen, höger på kocksgatan. Jag kan vägen i sömnen. Där, i korsningen södermannagatan. Av cykeln. Låsa. In genom dörren. Nummerlapp. Väntan. Min tur. "Jodå, den är klar". Mer väntan. Och så...

Det var kärlek vid första ögonkastet. Min Ferraridrevade (55-klinga) Columbus Crono med kolfiber-lull lull lite överallt (vevarmar, aerobars etc). Instruktionerna: "vi har precis limmat däcken så cykla helst inte med den ikväll" hörde jag knappt. Betala. Tack och bock. Ut på gatan.

Visst tittar alla på mig? Eller på min cykel. Den är ju så snygg. Eller är det bara jag som går runt och ler fånigt och ser konstig ut? Skit samma.

Väl ute på gatan kunde jag naturligtvis inte hålla mig. Jag cyklade inte, jag bara rullade lite. Vinglade ner mig i aerobågen spänd som en fiolsträng. Ska det här kännas naturligt och stabilt? Inte just då i alla fall.

Nu måste mer saker inhandlas. Fulhjul för träning vore bra att ha - någon som har några de vill bli av med? Campa förstås.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Snygg!!!

Anonym sa...

tack tack, visst är den! till och med försäljaren såg lite avundsjuk ut...

Jonas Sundewall sa...

Fan Jeppe, den är så jävla snygg! Jag vill också ha! Synd att lufttrycket var lite dåligt bara;-)

Anonym sa...

Snygg, men jag är rädd att du kommer att ångra "Ferraridrevningen"... Jag tror du får mycket mer glädje av cykeln om du sätter på en 52a eller 53a.

Ser fram emot att läsa om hur det går med tempocykeln och hur mycket användning du tycker att du har av "nedre halvan" av kassetten ;)

Lycka till!

Jesper Sundewall sa...

Mycket troligt att jag kommer, men det ser förjävla hårt ut med en 55-klinga. Och sen är jag en lågkadensare också (och det lär ju inte bli bättre...)

Anonym sa...

Ok. Hade själv perioder under min aktiva tid där jag körde med lägre kadens så jag förstår dig. Även om jag inte är i position att ge några råd så skulle det kanske vara värt att prova att köra med lite mer snurr på benen (kräver lite tillvänjning) - kanske blir en aha-upplevelse ;)

Oavsett hur du gör hoppas jag att du får stor glädje av cykeln - inte utan att jag själv blir lite sugen på en tempocykel... Men så kommer verkligheten ikapp mig och jag inser hur otränad jag är och hur frustrerande det skulle vara att ligga och maxa utan att komma i närheten av ett snitt på 40km/h ens på slätan...