tisdag, juni 12, 2007

Bilder från helgen

Jag insåg precis att jag de senaste tre veckorna har fått ihop dryga 140 mil Det känns som en rätt stabil insats från min sida och det är helt okay att kroppen inte är helt på topp just nu. Det blir vila idag kan jag säga.

Tillbaka till ämnet. Det är lätt att konstatera att det har varit en bra helg – en bra cykelhelg helt enkelt. Den började med en runda till Köpenhamn och en del cykelbutiker. Vi var fyra inte helt motvilliga cyklister som gav oss av efter att ha grundat med lite espresso på morgnonen.

Jag fick testa en SRAM Force utrustad liten goding, som trots att jag körde i klänning och skor av toffelmodell kändes väldigt responsiv och rolig att köra. Jag måste erkänna att min Vola kändes lite seg på kvällen när jag kom hem. Hon är väldigt fin, men det är inte samma gensvar i henne som i cykeln jag provade. SRAM får klart godkänt av mig, på grund av snabbheten och det distinkta gensvaret vid växling.

Petter provsatt en Cervélo och var så här lycklig då. Jonas provade en billigare variant av tempokänsla genom att satsa på hjälmen. Vi hade Jesper i åtanke när vi provade den och faktum var att vi redan hade lämnat just den affären, när vi kom på att det fanns ju tempohjälmar där och glatt vände tillbaka för att prova hjälm åt Jesper. Det kändes inte allt för tungt att återvända till en cykelaffär. Det var kanske snarare så att vi hade lite separationsångest när vi lämnade den. För övrigt så bjöd de på smörgås och kaffe i den cykelaffären = pluspoäng

Väl tillbaka i Sverige blev det lite lugn körning i 5 mil för Jonas och min del medan vi lämnade av Petter i Bjärred. Jag roade mig med att reta modepolisen Jonas genom att cykla i en ärmlös tröja som inte ens var en cykeltröja och Petter lyckade med att ha en ryggsäck. Detta till trots ville Jonas fortfarande cykla med oss. Det var ju i och för sig väldigt fint väder och han var på bra humör efter sitt sadelköp.

Senare under kvällen kom Jonas och Simon över och vi satt och bläddrade i tre (cykel-) kataloger och ämnet rörde sig emellanåt om cyklar och cykling skulle man kunna säga.










Söndagen fortsatte sedan med mer cykling. Simon och jag började rundan tillsammans med Lunedi och vägen gick mot Tollarp. Vi följde inte med hela vägen, eftersom vi skulle sluta upp tillsammans med den morgontrötte Jonas så småningom och eftersom jag skulle cykla till Bjärred senare under dagen, så för min del så var det en ren säkerhetsåtgärd. Jag ville inte bli för trött och komma hem för sent. När Simon och jag lämnat gruppen insåg vi att det var kaffesugna vi var, så vi blev rätt glada när vi såg skylten som jag tolkade som att cafét var öppet. Nu fanns det inget café kvar, så det var bara att fortsätta, men vi hittade istället ett väldigt mysigt stället i Önneköp. Färden gick sedan vidare och vi hade någorlunda koll på var vi befann oss, då Jonas hörde av sig. Det var dags för honom att starta sin cykelrunda och vi stämde efter en del konfererande träff i Veberöd. Johannas i Veberöd utan Ola och Niklas visade sig fungera också.Sedan fortsatte vi mot Lund och rundan summerade 154 km. På vägen hem så plockade jag upp en fin Acqua & Sapone-tröja som ska bäras med stolthet under Ritter Classic.

Hem och äta lite, packa lite och vila lite, sedan var det dags för etapp två under dagen (mot Bjärred). Snälla, snälla Ola hjälpte mig att montera mitt kompaktvevparti och byta kassett och snacka om att jag fick en pedagogisk menotor som stegade mig igenom proceduren. Som väntat så orkade jag inte ta loss pedalerna själv, men det ordnade sig det med. Det är roligt att pyssla med sin cykel med rätt verktyg, så nu har jag insett att det är dags att köpa lite sådan utrustning också (och så skulle jag gärna vilja ha en liten verkstadshörna). Det finns mycket man kan lägga pengar på vad det gäller cykling och det gör inte så ont att komma hem med lite cykelprylar. Faktum är att det känns ganska bra.

Dessutom får jag väl informera om att jag numera har en hastighetsmätare monterad på cykeln. Den tittade jag flitigt på under etapp tre, som inte helt oväntat bestod av sträckan Bjärred-Lund. Jag var inte så sliten som man skulle kunna tro. Jag hade till och med lite tankar på att utöka rundan hem, men skyllde på att jag inte var säker på när det skulle bli mörkt, fast mest handlade det om att jag inte var helt pigg.

Rätt schysst cykelhelg om jag får säga det själv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Modepolis inom cykling???
Det var ngt nytt!
hahaha

/J

Anonym sa...

Klart att det finns modepoliser inom cyklingen. Hade det inte funnits en organiserad cykelmodepoliskår, så hade kläderna inte varit så snygga som de är nu ;-)