torsdag, juni 21, 2007

Ett litet test bara

Jag hade ett givande möte med en ny leverantör, när jag insåg att en av personerna mitt emot verkade ha en lika spännande solbränna som jag. Glasögon, ränder på armarna och vänsterhanden så misstänkt blek ut. Sedan insåg jag att högerhanden var rätt solbränd (golfspelare) och tappade snabbt intresset. Det fick senare igång tankeverksamheten kring egenskaper som har dykt upp hos mig efter jag har börjat cykla. Det finns tecken som kan tyda på att du är en cykelmupp. Gör ett mindre seriöst test och se om du instämmer i påståendena nedan. Är det så att du:

1 Via telefon uppmuntrar en person att knacka på diskhjul och dra igång det på trainern för att få lyssna på ljudet.

2 Ber om en beskrivning (återigen via telefon) av den optiska effekten nämna diskhjul får när det roterar och sedan livlig diskuterar vilken den optimala hastigheten kan vara för att få bästa effekt.

3 Fnissar medlidsamt åt folk som diskuterar ett så ointressant ämne som beach-07, men sedan får något panikartad i blicken när alperna-07 hamnar i fokus. Watt per kilo är oerhört intressant för dig.

4 Konstaterar att en skarp rand på benen mellan solbränd hud och den hud som inte är fullt så solbränd inte ser så tokig ut i alla fall. Det är ju faktiskt lite charmigt (men icke att jag tycker detsamma om de bleka zonerna efter glasögonen – så långt har det inte gått).

5 Sitter med tre cyklekataloger samtidigt och bläddrar lite fram och tillbaka bara för att det är så roligt. Däremot lämnar du tillbaka en bok som du egentligen tyckte var rätt okay, för att du inser att du inte kommer att läsa ut den inom den närmsta tiden. Läsa böcker kan man ju göra på vintern.

6 Inser att ditt resonemang om varför du ska köpa nytt och med bättre kvalitet inte helt och hållet skulle hålla i en logisk granskning, men det gör ju inget för den som du diskuterar med har precis samma tunnelseende som du och bekräftar ditt resonemang helhjärtat.

7 Tycker att träningsdisciplin inte innebär att du masar dig upp från tv-soffan för att gå på ett entimmespass på gymmet, utan det innebär att du faktiskt lyckas med att ha en vilodag. Har du riktig benhård karaktär kan du ha en vilodag fast solen skiner och det knappt blåser alls. Det senaste är i princip omöjligt.

3 kommentarer:

Ola sa...

Om man svarar Ja på alla, vad vinner man då?

Niklas sa...

Jag är helt med på punkt 4, 5 och 6. Men om jag någonsin skulle skaffa en tempohoj skulle jag med största säkerhet skriva under på 1 och 2 också!

Anette Kiss sa...

Ola - om du inte hade det innan, så har du nu vunnit insikt om ditt tillstånd. Grattis!

Niklas - Du behöver inte skaffa tempohoj det räcker med att du kontaktar en medcykelmupp som har en. Den personen är garanterat mer än villig att diskutera sin cykel med dig. Sedan kommer du att upptäcka att ditt "om [...) någonsin" kommer att förvandlas till "någon gång när", som transformeras till "snart när" och sedan "nu när". Ja, du förstår idén va? Själv är jag i tillståndet "eventuellt någon gång i en suddig framtid när".