söndag, juni 10, 2007

Cykelsmart – Inget för muppar?

Som flera av er tidigare läst, så har Jesper tidigare beklagat sig över att inte vara särskilt cykelsmart. Vad innebär då detta? Naturligtvis finns det många färdigheter som spelar in, men viktigast är nog förmågan att spara på krafterna så länge som möjligt och sedan utnyttja det krut som finns kvar på bästa sätt i slutskedet. Det är i alla fall en modell som passar bra just nu.

Den här förmågan är något som vissa cykelmuppar tycks sakna! Jag tänker närmast på något som hände den andra dagen på Vänern- runt. Det var väl ungefär tio-tolv mil in på etappen när vi fick riktigt fin medvind, och farten drogs upp mot 40km/h ett tag. Då började Anette se lite krokig ut och gnällde en del när hon kom för långt fram i gruppen (hon hade då klagat en stund över att hon kände sig sliten). Jag föreslog då att hon skulle lägga sig sist i ledet och stå över. Ligg och vila där det är minst vind! Eftersom Anette är en klok och förståndig tjej så tog hon mitt råd (vilket måste betyda att jag är klok…antar jag). Efter ytterligare ett tag var det fler i gruppen som tyckte det gick för fort och tempot drogs ner. Vi rullade fram i 32-34km/h när plötsligt Anette kommer upp i vänsterledet och lägger sig på första rulle. Jag såg lite förvånat på henne och frågade om hon redan kände sig bättre. Varpå hon svarar – ”När det går så här sakta så är det lugnt!” Inte riktigt rätt tänkt när det är nästan tio mil kvar. Jag skickade ner henne längst bak i klungan igen. Eller, snarare tipsade henne om att det kunde vara klokt att fortsätta att ta det lugnt, även om farten tycktes låg. Behöver jag säga att Anette kör utan hastighetsmätare. Nåväl, resten av historien har ni hört tidigare: Anette släppte vår grupp i en lång backe och blev uppraggad av ett gäng Stockholmare.

Poängen var alltså att minst två av oss muppar har lite problem med att förvalta våra krafter på ett smart sätt. När jag tänker efter så har vi bevis på att även de återstående två mupparna inte är fullärda på området. Jag tänker närmast på Simons bravader på träningslägret och min idiotkörning på Gran Fondot.

Ja, Anette! jag hade kunnat vinkla det här helt annorlunda, men hur kul hade det varit!?

1 kommentar:

Anonym sa...

Helt okay, Jonas. Jag tycker om dig också och jag var ju inte speciellt cykelsmart (alls), men jag trivdes väldigt bra med livet den helgen. Lovar du att du inte blir elakare än så här så är jag väldigt nöjd.