tisdag, oktober 26, 2010

Velodromvisit

Den gångna helgen testade jag velodromen i Falun. Och vet ni, det var precis så kul som jag hade hoppats på.

Men låt oss ta det från början. Falun ligger inte så långt från Stockholm som man kan tro. Särskilt inte när man är uppvuxen i Norra Norrland. Har man inga problem att ta en tur till IKEA i Sundsvall (3 timmar enkel väg från Umeå) över dagen, då skall väl inte 25 mil till Falun – dessutom med övernattning – vara ett problem.

Framme vid Velodromen var det spänd förväntan. Jag hade hört andra som innan första försöket hade uttryckt hur läskigt brant den såg ut. Det gör den. Den ser sjukt brant ut, för att den är sjukt brant. Som man lär sig under passet gång så är dock brantheten bra, för det innebär att man kan cykla fort i kurvorna.

Efter en inledande genomgång i konferensrummet provade vi ut våra hyrcyklar och gav oss ut på banan. Aaaaaah, vingel vingel var väl ungefär hur det kändes första varvet, men efter lite pedagogiska slalomövningar så började det kännas mer avslappnat.

Så sakteliga tog vi oss upp i banan och vips var vi uppe högst uppe på den brantaste delen i kurvan. Höll man bara farten kändes det faktiskt inte läskigt alls.

Kursen var jättebra men satte inte riktigt velodrommusklerna på prov, så efter avslutade övningar bad jag om tillåtelse att bränna runt några varv. Granted. Och då blev det riktigt kul. När man bombar in i kurvan i 50km/h så känner man riktigt hur krafterna suger tag i cykeln. Man pressas runt kurvan och blodet rusar i kroppen. Jag kan bara tänka mig hur det måste kännas när man gör samma övning i 70 km/h.

Försökte mig på några flygande varv och gick runt på 14.45 som snabbast. En snabb titt i rekordlistan avslöjar att det inte är någe vidare. Men för ett första försök och utfört med en utväxling på 48/15 (vilket starkt begränsar möjligheten att cykla över 50km/h), så är det ändå helt ok.

Du som inte testat – gör det genast. För det är ohyggligt häftigt. Det faktum att vi har en velodrom i Sverige förpliktigar också, och det är var och allas plikt att stödja ett sådant hedervärt initiativ.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Härligt att du gillade Velodromen, men 48/15 är bra tillräckligt att susa runt ett varv på 12,26 ;)
Av någon konstig anledning finns rekordet inte med på yaarena.se men som chefsinstruktör vore det inte bra att ljuga om sånt.
På återseende i Velodromen!

Jesper Sundewall sa...

Det är inte okej att komma och förkasta mina ursäkter för dåliga varvrekord.

Bara att träna mer alltså. Återigen.