söndag, oktober 17, 2010

Cykelsporten, doping och korruption

Det här med doping är ju intressant tycker jag. Det senaste nu är ju att den där galningen Torri, ni vet den där italienska advokaten som jagar dopade, har sagt att typ alla inom cykelsporten är dopade. Han VET för han har jagar ju dopade till yrket. Killen har koll helt enkelt och vi skall köpa hans resonemang baserat på all den smuts som Torri sett inom cykelvärlden.

Det ligger nära till hands att hålla med Torri efter de senaste dopningsavslöjandena. Men samtidigt väljer jag alltid att förhålla mig lite distanserat skeptisk till kategoriska uttalanden av denna karaktär.

När sen Roberto Vacchi under gårdagens Lombardiet Runt-sändning berättar att samme Torri, som gärna framhäver sig själv som dopningens värsta fiende, var med och reducerade Di Lucas straff för att han samarbetat så mycket - ja då tycker jag att skepticismen fick vatten på sin kvarn.

Jag har inget fog för detta, men nog luktar Torris beteende lite korrumperat? Och det skulle förklara en hel del av de till synes motstridiga ageranden som präglar dopningsjakten inom cykelsporten. Och visst skulle det göra bilden perfekt: Dopade cyklister, penninghungriga läkare och korrumperade förbundspampar, sportdirektörer och advokater. Om det finns mycket pengar i att dopa sig (potentiellt alltså) så nog finns det en hel del stålar i att få dessa frikända eller få straffen nedkortade.

Jag tror ju att sport generellt är ganska korrumperat. Tänk er FIFA och IOC. Man får argumentera väl i fall man skall få mig att tro att dessa gubbstruttsvälden inte totalt osar av korruption. Så varför skulle UCI vara ett undantag?

5 kommentarer:

Reck sa...

Det är möjligt att du har rätt, men det kan ju vara så också att Torri lyckas än bättre i sin jakt på doping, genom att få folk inifrån systemet att prata om det (vilket i vissa fall kanske kräver att dom får strafflindring)

Jesper Sundewall sa...

Jag har tänkt på det - och visst kan det vara så. Men vad är det då som de berättar? För om de nu berättar så mycket snask så borde det väl leda till att ännu fler åker dit.

Och om det nu berättas så mycket, borde vi inte veta mer? För jag tycker det är slående hur lite vi (eller i alla fall jag) egentligen vet om hur det egentligen går till.

Mattias Reck sa...

Håller med!

Oavsett om Torri är inblandad i korruption eller ej, så tror jag definitivt att många är det, inom de olika organen osv. Det är säkert en kamp på många plan för den som villa jaga doping. Det är säkert många som inte vill se att jakten blir effektivare...

Erik sa...

Ta bara turerna kring Contador och Clenbuterolet som ett bra och talande exempel på att dopingjakten bedrivs "taktiskt" ur fler aspekter än att fånga doparna i första hand.

Jag är rätt trött på det här och skulle vilja kasta bort allt gammalt och starta en helt ny "UCI" med tävlingar där endast odopade får ställa upp. Före detta dopade kan få fortsätta tävla i UCI-tävlingar tillsammans med de andra fuskarna.

Mattias Reck sa...

Ja! Men det är ju absolut inte bara nattsvart! Det finns gott om goda exempel på krafttag mot doping också.

I cykel åker ju verkligen många stjärnor (och hjälpryttare) fast, fast det säkert finns många som vill försöka muta sig ur det.

Och dopingproblematiken har gett upphov till många handlingskraftiga åtgärder.
Ta Tyskland som exempel där dopingfrågan varit uppe i Parlamentet gång på gång, alla deras ProTour lag har försvunnit pga sponsorerna flyr, Tyskland Runt är borta, man gör narr av Ullrich i media varje vecka osv.

Där har det inte bara fortsatt som om inget hänt.