måndag, september 27, 2010

Intervju med segraren i Seniorcupen 2010

Foto: www.protour.se (Fredrik Lindström)

Robert Bengtsson, IK Ymer, blev slutsegrare i den första upplagan av Crescendo Velo Seniorcup – presenterad av cykelmuppar.se. Segern belönas med, förutom den historiska äran, ett presentkort på Cyclecomponents på 1.000 kronor. Vi ringde upp Robert för att höra lite om hur säsongen varit.

Först av allt – hur känns det att vara den första segraren någonsin i seniorcupen?

Det är stort. Det är ju den första upplagan av cupen så det känns ju lite historiskt.

Vad var målet när säsongen började?

Egentligen var målet Veteran-SM. Jag började cykla för 3 år sedan, efter att tidigare spelat fotboll. Förra året i maj så vurpade jag illa under en träningstävling i Borås och ådrog mig en fraktur på en kota i nacken, så den säsongen gick till spillo. Målet var därför i första hand att komma tillbaka och köra Veteran SM (i H40) men där gick det inget vidare och jag slutade på 9:e plats.

Bryta nacken – det låter allvarligt?

Ja, det kunde verkligen gått illa. Jag fick en fraktur på andra nackkotan, och de säger att ju högre upp man bryter nacken desto värre. Direkt efter vurpan märkte jag inget utan tänkte på att fortsätta. Det slutade istället med att jag åkte till sjukhuset där allt först verkade okej, men så hittade de frakturen. Det hindrade mig dock inte från att åka ned till Tour de France och cykla uppför bergen iförd nackkrage.

När insåg du att du kunde vinna seniorcupen?

Det var väl efter Svanesund som jag insåg att jag kunde ta hem det. När jag hörde att Glenn eller Lundquist inte skulle köra de avslutande tävlingarna. Då tänkte jag att om jag bara slår Gustav (Jeansson) på Sista Chansen så klarar jag det. Och det lyckades jag ju med. Körde kontrollerat och rullade in på en 12:e plats och Jeansson 19:e. I och med detta var segern klar vilket var tur då jag blev indragen i en vurpa på Anundsloppet och tvingades bryta med skrapsår, skeva hjul och trasigt växelreglage som följd. Kunde från sidan se Oskarshamn ta hem en dubbelseger.

Hur ser planen ut för nästa år?

Jag har inte hunnit tänka på det. Jag kommer absolut att tävla men har inte bestämt mig helt och hållet hur och när. Efter Veteran-SM i år bytte jag till elitlicens, men jag får se om jag går tillbaka till Veteran nästa år. Jag får väl försöka försvara min titel

Så här i efterhand hur tycker du att seniorcupen kan förbättras?

Jag tycker att man kan ta kontakt med arrangörerna i förväg. Cupen drar mer folk till seniorklassen tror jag, så de borde ha ett intresse av att marknadsföra den också. Jag hade till exempel inte åkt upp till Västerås för de två avslutande tävlingarna om det inte var för cupen.

Slutligen - vad skall du göra för prispengarna?

Jag får kolla in Cyclecomponents och se vad som finns. Det finns alltid svarta hål att fylla i cykelbudgeten, särskilt i vår familj där vi är fyra som cyklar.

Stort grattis än en gång!

Tack!

2 kommentarer:

Glenn Dahl sa...

Stort grattis Robert! Vi ses 2011!

Anonym sa...

Stort grattis Robban !

/Tränar´n