torsdag, maj 13, 2010

Tub kontra kanttråd

Är det bara jag som är förvånad över hur vanligt det är med diskhjul med kanttråd bland proffsen? Känner mig jävligt ute när jag trodde att proffsen uteslutande kör tub på diskarna. Under gårdagens lagtempo på girot såg jag massor av vämjeliga alu-rims som inte hör hemma på en toksponsrad proffscen. I alla fall om jag får bestäåmma.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Alltså, bara för att bromsytan är i metall så behöver det inte vara kanttråd...Det är inte alls ovanligt (förr) att just dischjul har denna företeelse. Det finns säkert de som dessuton förespråkar "tunga" dischjul.

/D

Jesper Sundewall sa...

Så du menar att de kör antingen på kanttråd eller gamla hjul. Jag vet inte vad som är värst.

Unknown sa...

Nja...
Fulcrums dischjul(2010) har väl bromsyta i alu och zipps nya super 9 har någon kevlar blandning och kan nog på håll se ut som kantråd även den.
Men skitsamma..bara det går fort ;-)

/D

Kalle sa...

Alltså Jesper, en filosofisk fråga här: vem har mest koll på vad som är PRO eller inte PRO? Ett/flera PRO och deras lag med massa exPROn i olika roller, samt deras cutting edge teknikleverantörer som servat PROn med prylar i flertalet år- ELLER en kille med rese/löparblogg där ordet "mupp" ingår i varumärket ;-)
- Bara att inse: om din spaning stämmer så är kanttråd på dischjul det nya svarta. Hörde alla? Dags att köpa nytt! ;-)

Jesper Sundewall sa...

Tack för uppdateringen David ;)

Kalle: Point taken - PROs borde veta vad PRO är. Men innan lagtempo på stora tourer blev lika vanligt som det är nu så kunde ju cyklisterna dyka upp på allehanda styggelser på tempoetapperna. De som var hjälpryttare fick ibland aerobågar monterade på sina linjehojjar och fick sen snällt rulla igenom tempoetapperna på dessa.

Så visst är pro, pro - men ibland räcker det med att man skrapar lite på fasaden för att se att det är lite mindre pro där bakom;)

Men som sagt, point taken;)