torsdag, maj 20, 2010

Nja.

Cykelförbundet har börjat blogga och jag vet inte vad jag tycker. Jag tycker väl att det är bra att förbundet börjar fundera på hur de kommunicerar bättre och mer frekvent med cykelsverige. Samtidigt är jag inte ett fan av att ett förbund kommunicerar för informellt.

När man läser flera av inläggen så är det förvånande vilken informell ton som används. Jag är kanske tråkig, men jag vill att myndigheter, förbund osv skall utgöra en stomme att luta sig på. Något som man vet hur det funkar och som man vet vad man kan förvänta sig av. Jag anser att kommunikation från denna typ av organisationer skall vara väl genomtänkt och utgöra en officiell linje - inte representera en åsikt från någon i dess styrelse. Torr och stringent, månne tråkigt. Men förutsägbar och något som man lovar och står för.

Jag tycker t.ex inte att en offentlig blogg från SCF skall:

1. Innehålla smileys Hur skulle det se ut om du fick ett brev från Försäkringskassan som sa "Nu kommer lite nya krånliga regler för sjukpenning :)"
2. Efterlysa kommunikation från vid namn nämnda privatpersoner
3. Ha en uppfostrande/uppläxande ton

Ideen är god, men i sin nuvarande utformning/approach tro jag inte det kommer att göra att förbundet nytta. Tyvärr.

4 kommentarer:

Adam sa...

Underbart att du ens kommer på idén att jämföra Cykelförbundet med Försäkringskassan...

Jesper Sundewall sa...

Erkänn att det finns vissa likheter.

Robban sa...

Håller med helt och hållet.

Kanske man kunde föreslå att förbundet kommer ut och träffar oss, i egenskap av representanter från förbundet, kanske med egen monter ute på större tävlingar?

Erik sa...

Jag håller med i alla avseenden. Det är ju lixom väldigt modernt och professionellt med alla dessa fina nyord (felstavningar?), överdrivet använda interpunktionstecken och glada gubbar... ;-)

Det hela känns inte helt... förbundsmässigt i tonen (ja, jag kan bara inte hålla mig från att slänga in några xtra punkter här å där :-D)