tisdag, maj 25, 2010

SCF-bloggen igen

Ju mer jag tänker på det desto mer illa tycker jag om Cykelförbundets blogg. Som sagt, jag är helt för att förbundet funderar över sin kommunikation men att göra det genom en Vilda Västern blogg är inte lösningen.

Organisationer i reform tar gärna till sig nymodigheter för att verka moderna. Oj, blogg verkar hett, bäst vi startar en blogg så vi är med i matchen och inte verkar helt sömniga. Tyvärr räcker det inte med att starta en blogg. Vill man kommunicera bättre med sina medlemmar så måste man göra det genomtänkt och strukturerat. Mycket av informationen på bloggen skulle vara relevant i nyhetsflödet på hemsidan - men anledningen till att den inte ligger där är för att den inte håller måttet. Man kan inte skriva "Capish" och fördumma folk på hemsidan. Det skulle aldrig accepteras. Och om enda syftet med bloggen är att få utrymme att informera på annat sätt (ett i mina ögon ibland otrevligt sätt) - ja då bör man nog tänka om helt och hållet.

Sen finns det bra information på bloggen också. Som en presentation av styrelsemedlemmar. Men varför inte lägga ut denna information på hemsidan istället?

Nej, sluta krångla till det. Anställ en webbredaktör/informatör på 50% som kan styra upp kommunikationen. Denna kan också vara redaktör för bloggen om man nu vill ha kvar den. Då skulle språket bli mer korrekt och enhetligt och någon kanske skulle redigera bort den stundom osympatiska tonen.

För övrigt är det ganska symptomatiskt att en blogg först totalsaltas med inlägg, flera om dagen i början. Och sen, vips, har det gått en vecka sedan senaste inlägget. Är det någon fler än jag som tror att bloggen är borta/inaktiv innan det här året är slut?

4 kommentarer:

Johan sa...

Jag håller med dig.

Tom sa...

Amen.

Christer sa...

Den bloggen är en katastrof. På alla sätt och vis...

Erik sa...

Ja, jag kommer nog i alla fall inte läsa den speciellt frekvent oavsett hur länge den blir kvar.
Den känns för personlig (och låg ) i språket för att bära förbundets stämpel.